Pitäisi löytää autenttisten 1930-luvun puulelujen teko-ohjeita. Kirjat voisivat siis olla 30-luvulta nekin. Onko tällaisia ohjeita?

Kysytty

Pitäisi löytää autenttisten 1930-luvun puulelujen teko-ohjeita. Kirjat voisivat siis olla 30-luvulta nekin. Onko tällaisia ohjeita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellaisia puulelujen teko-ohjeita, jotka on julkaistu 1930-luvulla, löytyy kovin niukalti. Pasilan kirjaston kirjavarastossa on Lauri Kaislan ”Kansankoulun veistopiirustuksia osat I ja II” (WSOY, v.1936). Niissä on ohjeet potkulaudan, ohjattavan kelkan, junan, kilpa-, linja- ja kuorma-auton tekoon. Vilho Setälän ”Taitokirjassa” (Otava, v. 1952; aiemmalta nimeltä Kodin taitosanakirja, v. 1935) on ohjeet esim. sahuriukon, hyrrän ja tikapuuvoimistelijan tekoon. Pasilan kirjavarastossa on myös v. 1912 painettu Jaakko Laurilan "Leikkikalupiirustuksia etupäässä kansakoulujen käsityöopetusta varten” (WSOY). Setälän kirjat löytyvät HelMet-kirjastojen aineistohausta, muut yllämainitut eivät näy siinä vielä toistaiseksi.
Uudempia kirjoja vanhojen, perinteisten puulelujen valmistamisesta on olemassa useampiakin. Leluja ei niissä ajoiteta, mutta varmasti ainakin osa niistä on ollut jo 1930-luvulla käytössä. Tässä muutamia kirjavinkkejä:
Asunta, Markku: Pajupillistä pikisirkkaan – 52 perinteistä puulelua sanoin ja kuvin (Atena, v. 1999).
Colliander, Aittomäki: Liikkuvat lelut – perinteisiä puuleluja (Tammi, v. 1998).
Isotaito 4 – Otavan iso taitosanakirja (kohta: Lelut) (Otava, v. 1979).
Egholm, Frank: Opetellaan veistämään – perinneleluja puukolla (Karisto, v. 2006).
Kuokkanen, Esko: Vaarin lelukirja (WSOY, v. 2008).
Kirjojen saatavuustiedot näkyvät HelMet-aineistohaussa www.helmet.fi .