Otsikko
Pitääkö tässä keskustelussa kolmannessa vastauksessa sanottu asia paikkansa? https://keskustelu.suomi24.fi/t/11352166/miten-kertosakeet-voivat-kuulostaa-taysin…

Kysytty

Pitääkö tässä keskustelussa kolmannessa vastauksessa sanottu asia paikkansa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11352166/miten-kertosakeet-voivat-kuulo…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjän viittaamassa vuonna 2013 käydyssä nettikeskustelussa todetaan [pop]laulujen jokaisen kertosäkeen kuulostavan täsmälleen samalta. Selityksenä esitetään, että digitaaliaikana lauletaan vain yksi kertosäe ja sitä kopioidaan kappaleeseen tarvittava määrä.

Väite on ainakin osittain paikkansapitävä. Tietokonepohjaisessa musiikkituotannossa editointi on helppoa. Kappale kokonaisuudessaan voidaan koostaa äänileikkeistä pala palalta äänityssoftan näytöllä. Kappaleen kertosäkeistöt voivat olla saman tietueen kopioita. Se ei silti tarkoita sitä, että laulajan tarvitsisi laulaa kertosäe vain yhden kerran. Tavallisesti laulusta äänitetään lukuisia otoksia ja niistä valitaan käytettäväksi parhaat osat.

Kaikkea musiikkia ei kuitenkaan tehdä näin, vaikka se olisi mahdollista.