Otsikko
Pitääkö paikkaansa, että sikiön alkoholioireyhtymästä (FAS) kärsivät joutuvat aikuisiällä huomattavan usein vankilaan? Mikäli se pitää paikkaansa, millaisiin…

Kysytty

Pitääkö paikkaansa, että sikiön alkoholioireyhtymästä (FAS) kärsivät joutuvat aikuisiällä huomattavan usein vankilaan? Mikäli se pitää paikkaansa, millaisiin rikoksiin he syyllistyvät huomattavan usein?

Vastaus

Vastattu

Kehitysvammaliiton mukaan ”FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa. Vaurioiden vakavin muoto on FAS, joka tarkoittaa sikiön alkoholioireyhtymää. Tunnistettavia ulkoisia piirteitä ovat pienikokoisuus, pieni pää ja poikkeavat kasvonpiirteet. Alkoholin aiheuttamissa sikiövaurioissa FAS on kuitenkin vain jäävuoren huippu.”

Lisää tietoa alkoholin vaikutuksesta sikiöön löydät täältä:

Pohjois-Amerikassa tehtyjen tutkimusten mukaan näyttää siltä, että FASD-oireyhtymästä kärsivillä ihmisillä on suurempi riski joutua vankilaan kuin muulla väestöllä. Tässä muutama tutkimus aiheesta:

On kuitenkin syytä pitää mielessä, että aihe on tutkimuksellisesti varsin haastava eikä metodologisesti korkeatasoisia tutkimuksia ole näin ollen kovinkaan helppo tehdä. Yhtenä syynä on se, että FASD-oireyhtymä on alidiagnosoitu. Syy-yhteys on myös epäselvä; vaikka FASD-oireyhtymästä kärsivät tekevät enemmän rikoksia kuin muu väestö, emme voi sanoa, että juuri FASD saa ihmiset tekemään rikoksia, vaan syyt voivat olla toisaalla.