Pitääkö paikkaansa, että jumiutunut tekninen laite (kuten televisio) alkaa toimimaan, kun sitä kopauttaa? Ja jos se joskus alkaakin toimimaan sillä, miksi niin…

Kysytty

Pitääkö paikkaansa, että jumiutunut tekninen laite (kuten televisio) alkaa toimimaan, kun sitä kopauttaa? Ja jos se joskus alkaakin toimimaan sillä, miksi niin käy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti ilmiön takana on ollut kosketushäiriö sähkölaitteen liitännöissä tai piirilevyn juotoksissa ym. Tyypillisesti kontakti on "kopauttamalla" saatu hetkellisesti palautettua esimerkiksi kuvaputkellisen television pystypoikkeutuksen häiriön yhteydessä. Vika ei ole siis varsinaisesti korjaantunut kopauttamalla.

Esim. kylmä juotos, hapettuminen tai juotoksen murtuminen levyn lämpömuutosten vuoksi on mahdollinen kontaktihäiriön aiheuttaja.