Pikku Kakkosessa oli joskus arvausleikki nimeltä "Arvaa mikä ammatti"? Miten siinä tapahtui se, että kun ammattiin liittyvä kuva muka maalattiin taululle mutta…

Kysytty

Pikku Kakkosessa oli joskus arvausleikki nimeltä "Arvaa mikä ammatti"? Miten siinä tapahtui se, että kun ammattiin liittyvä kuva muka maalattiin taululle mutta eihän sitä oikeasti siihen maalattu kun kuva oli todellisesta maailmasta. Entä oliko Pikku Kakkosessa myös jokin toinen samantapainen ohjelmasarja, jossa arvuuteltiin jotain muuta? Eikös Ylen Elävässä arkistossa ole kaikki tuon ammattiarvailun jaksot? Muistelen nimittäin, että joskus taululle olisi tullut kuvia Barbapapoista, eikä tuollaista löydy tuosta joten siksi tuli mieleen, että olisi ollut jokin muukin tuontapainen arvausleikki. Muistelen myös, että joskus olisi tullut sellainen kuva, jossa näkyi itse juontaja Olli Mononen maalaamassa taululle kuvaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvaa mikä ammatti -arvausleikkiä esitettiin Pikku Kakkosessa vuonna 1994. Arvattavan ammatin kuvitus paljastui jonkin sen ajan tekniikan avulla. Sarjan osat ovat katsottavissa Ylen Elävässä arkistossa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/07/10/paihitatko-ransun-arvausleikissa-arvaa-mika-ammatti

Toinen arvuuttelusarja oli Arvaa mikä eläin. Myös sen voi katsoa Elävässä arkistossa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/24/paihitatko-ransun-arvausleikissa-arvaa-mika-elain

Barbapapan kuvaa näistä ei löytynyt. Muita saman ajan lastenvisailuja olivat Sanaleikki (1984) ja Erkki (!988), joita pääsee katsomaan myös ylläolevan linkin kautta.