Mistä Oulun Piimäperän nimi on alkujaan?

Kysytty

Mistä Oulun Piimäperän nimi on alkujaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaan ei löytynyt varmaa selitystä. Piimäperää ei löytynyt Suomalaisesta paikannimikirjasta (Karttakeskus ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007). Piimäperä näyttää olleen 1700-luvulla myös sukunimenä Haukiputaalla asuneella suvulla. Siinä saattaisi olla linkki paikannimeen, mutta kyseistä sukunimeä ei löytynyt Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksesta Sukunimet (Otava, 2000). Ilmeisesti nimi on ollut harvinainen, eikä sitä ole enää käytössä. On myös vaikea arvioida, onko sukunimi tullut paikasta vai paikka sukunimestä.

Voi olla, että Haukiputaan tai Oulun historiaa käsittelevistä kirjoista löytyisi lisää tietoa nimestä, mutta niin syvälliseen tutkimukseen ei ole mahdollista ryhtyä tämän vastauksen puitteissa.

Sana piimä on itsessään vanha laina, mahdollisesti balttilainen laina, ja esiintynyt kirjakielessä jo Agricolasta alkaen ja laajasti länsimurteissa, kuten Suomen sanojen alkuperä (osa 2; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1995) kertoo.

Samoin perä on vähintään yhtä vanha kuin piimä ja mahdollisesti omaperäinen sana. Suomalainen paikannimikirja kertoo, että se on yleinen paikkojen jälkiosa, etenkin läntisessä Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Se viittaa merkityksessään perukkaan, pukamaan tai takamaahan eli siihen, että paikka on suhteessa johonkin kovin perällä. Se on siis saattanut hyvin päteä myös Piimänperään, vaikka en pysty tämän kysymyksen puitteissa paikan vanhaan maantiedettä selvittämään.

Ritva Toropaisen väitöskirjassa Oulun paikannimet - mistä nimet tulevat (2005) kerrotaan, että piimä on viitannut tässä yhteydessä alueen asukkaiden toimeentuloon: siellä asui vähävaraista työväestöä. Piimäperän loppuosan selitetään tarkoittavan kulmakuntaa tai mökkikylää.