Pihamäntyyn on kasvanut iso "patti". En nyt muista miksi sitä kutsutaan. Olen kuullut että näistä pateista voi tehdä esim kulhon. Mistä löydän tietoa/ohjeet?

Kysytty

Pihamäntyyn on kasvanut iso "patti". En nyt muista miksi sitä kutsutaan. Olen kuullut että näistä pateista voi tehdä esim kulhon. Mistä löydän tietoa/ohjeet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet "patilla" pahkaa, joka on mutaatiosta tai puun pinnan vauriosta syntynyt puun epämuodostuma tai sairaus.

Tapani Marjasen teoksessa Syyt ja sorvaukset : iloksi ja opiksi (2012) on ohjeita pahkan käyttöön veistomateriaalina. Teos on lainattavissa HelMet-kirjastoista.

http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/kuinka-puiden-pahkat-synt…