Pieni talo preerialla -sarjassa on myös puhelinkeskus. Se näyttää poikkeavan Suomessa käytössä olleista. Olen koettanut itselleni selvittää sen toimintaa…

Kysytty

Pieni talo preerialla -sarjassa on myös puhelinkeskus. Se näyttää poikkeavan Suomessa käytössä olleista. Olen koettanut itselleni selvittää sen toimintaa.

Pieni vipu kieräytetään myötäpäivään alas, kun jollekin soitetaan. Jokaista puhelinkonerra kohti lienee oma vipu. Miten puhelut näkyvät keskuksessa ja miten puhelut yhdistetään? Ovatko isommat vivut sitä varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toimintaperiaate puhelinkeskuksen vaihdepöydässä tai -kaapissa on periaatteessa aina samanlainen, riippumatta pöytämallista. Jokaisella tilaajajohdolla pitää olla vaihdepöydässä hälytyslaite, jolla tilaaja saattaa antaa näkyvän tai kuuluvan merkin välittäjälle, kun hän haluaa saada yhteyden johonkin toiseen tilaajaan. Ottaessaan selville, mihin numeroon tilaaja haluaa, tarvitsee puhelunvälittäjä puhelaitteet (kuulotorven ja mikrofonin), jotka voidaan yhdistää puhelua haluavan tilaajan johtoon. Näitten lisäksi täytyy vaihdepöydässä olla yhdistyslaite, jolla haluttu yhteys tilaajalta toiselle voidaan saada aikaan, sekä soittolaite, jolla pyydetty tilaaja hälytetään. Lopuksi on yhdistettyjen puhelujen yhteyteen saatava näkyvät loppumerkkilaitteet näyttämään puhelunvälittäjälle, milloin puhelu on päättynyt ja molemmat tilaajat saadaan erottaa.

Hieman yksinkertaistetusti kuvattuna Walnut Groven puhelinkeskuksen nauhavaihde lienee toiminut kutakuinkin seuraavanlaisesti: Puhelun tilaaja kiertää puhelinkoneensa soittoinduktoria ja ottaa näin yhteyden keskukseen. Yksi välityskaapin soittoläpistä putoaa auki ja ilmaisee puhelunvälittäjälle, että tällä numerolla oleva tilaaja haluaa puhelua. Välittäjä kytkee tilaajan linjan vaihteeseen parinauhaksi kutsutulla kaapelilla ja yhdistää puhelaitteensa siihen tähän kuuluvalla välityskytkimellä. Selvitettyään, mille tilaajalle puhelu halutaan yhdistettäväksi, välittäjä kytkee nauhan vastaanottajan linjaan ja soittokytkimellä yhdistää sen soittoinduktoriin. Sitä kierretään ja soitto menee nauhan kautta halutulle tilaajalle.

Keksintöjen kirja. 1, Sähkö ja sen käyttö
http://laurasprairie.com/wp-content/uploads/2014/08/DSC_0610-1024x678.jpg

0 ääntä

Kommentit

Mielestäni vastauksen mukana tullut kuva näyttää tavalliselta "nauhavaihteelta" joka on tuttu, sillä aikoinaan kotitalossani oli kylän puhelinkeskus. Walnut Groven puhelinvaihde näyttää kyllä ihan erilaiselta, siinä en ole nähnyt piuhoja kytkettävän. Siksi olen kiinnittänyt siihen huomioni.