Otsikko
Pidin lapsena 60-luvulla laulusta "Ruuvi Kiemurainen ja Naula Lättäpää"? En ole kuullut sitä pitkiin aikoihin, enkä oikein muista sanojakaan. Miten tämä laulu…

Kysytty

Hei! Pidin lapsena 60-luvulla laulusta "Ruuvi Kiemurainen ja Naula Lättäpää"? En ole kuullut sitä pitkiin aikoihin, enkä oikein muista sanojakaan. Miten tämä laulu menee ja mistä löytäisin siihen nuotit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruuvi Kiemurainen ja Naula Lättäpää seikkailevat Sirkka Valkola-Laineen säveltämässä ja sanoittamassa musiikkisadussa "Seikkailu karamellitehtaassa". Satu alkaa laululla: "Tehtaassa pyörät pyörii ja kone suklaata valmistaa".

Nuottia tähän musiikkisatuun en löytänyt, mutta se on tallennettu vuonna 1960 äänilevylle, jossa toisena kappaleena on "Pieni veturi" (Musiikki Fazer, Decca-Pekka DP2004). Sadun esittävät Maininki Sippola-Wilska, Kaija Aho, Ossi Runne ja Satulaulajat sekä orkesteri, jota johtaa Ensio Kosta. Tämä äänilevy löytyy Kansalliskirjastosta, mutta musiikkisatu näyttää tällä hetkellä löytyvän myös YouTubesta (https://www.youtube.com/watch?v=r7JTLCKeHqc) ja Spotifysta.

Decca-Pekka oli levymerkki, jolla Musiikki Fazer julkaisi lapsille tarkoitettua EP-levysarjaa (EP = Extended Play). Sarjan ensimmäinen levy ilmestyi vuonna 1959. Sirkka Valkola-Laine (1906-2002) perusti vuonna 1958 Helsingissä yksityisen musiikkileikkikoulun ja Satulaulajat-nimisen kuoron sekä orkesterin nuorille soittajille. Hän sävelsi tälle kuorolle ja orkesterille useita lauluja. Hänen oppilaansa esiintyivät usein myös television ensimmäisessä lastenohjelmasarjassa Niksulassa.

Lähteet:

Suomen kansallisdiskografia Viola (https://viola.linneanet.fi)

Aika laulaa lapsen kanssa : polkuja lastenmusiikin historiassa (WSOY, 2010, s. 103, 147, 153, 204)