Pidän kovasti myytteihin perustuvista jännityskirjoista, esimerkkinä Dan Brownin ja Danielle Trussonin kirjat. Niitä on vain kovin vaikea kirjastosta löytää…

Kysytty

Pidän kovasti myytteihin perustuvista jännityskirjoista, esimerkkinä Dan Brownin ja Danielle Trussonin kirjat. Niitä on vain kovin vaikea kirjastosta löytää. Ne eivät ole dekkareita tai fantasiakirjoja, eivät myöskään jännitystä tai kauhua. Millä hakusanalla niitä voisi etsiä? Yritin etsiä sopivaa hakusanaa Kaunokista, mutta sieltä ei löytynyt mitään käyttökelpoista. Hyvä hakutermi voisi mielestäni olla "myyttinen dekkari", mutta sellaistahan ei ainakaan nyt ole olemassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miltei kaikissa tätä kirjallisuudenlajia edustavissa tai sitä lähellä olevissa teoksissa esiintyy asiasanoituksessa jännityskirjallisuus ja jokin historia -alkuinen asiasana. Niihin on sitten yhdistetty arvoituksiin, salaisuuksiin, mysteereihin, käsikirjoituksiin, muinaisesineisiin, pyhäinjäännöksiin, yliluonnollisuuteen, koodeihin yms. viittaavia kirjakohtaisia asiasanoja. Näillä asiasanoilla löytyy sekä tarinoita, jossa nykypäivän ihmiset ratkovat historiaan kytkeytyviä arvoituksia että kertomuksia, joiden sisältö ja henkilöt sijoittuvat kokonaan menneisyyteen. Poikkeuksiakin on, esim. kirjassa Kadonneiden muistojen kartta / Fay, Kim asiasanoina ovat mm. historialliset romaanit ja seikkailukirjallisuus. Sen tapahtuma-aika on 1920-luku, mutta siinä etsitään muinaisia kuparitauluja ja ratkaistaan ikiaikaisia mysteereitä. Hakusanoilla historiallinen jännityskirjallisuus haetuista teoksista voi poimia mm. seuraavat:
Kupoli : Matilainen, Pekka. 2013 Palkitun historiallisen jännitysromaanin tapahtumapaikkana on renessanssiajan Firenze, missä etsitään historian kulkuun vaikuttavaa kadonnutta käsikirjoitusta.
Apteekkari Melchior ja Tallinnan kronikka / Hargla, Indre 2015 Historiallisen jännitysromaanin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvun Tallinnaan ja Lyypekkiin ja kietoutuvat luostarin, arkaluontoisen kronikan, kiltojen ja sukukirouksen ympärille. Sarjan aikaisemmissa osissa Apteekkari Melchior ja Piritan kuristaja /2014, Apteekkari Melchior ja pyövelin tytär :2013. Apteekkari Melchior ja Rataskaivonkadun kummitus:2012 ja Apteekkari Melchior ja Olevisten kirkon arvoitus:2011 liikutaan samassa miljöössä.
Koodit asiasanaa on käytetty esimerkiksi kirjassa Luciferin liittolainen / White, Michael. 2007. Koodeista on kysymys myös jännitysromaanissa Atlantiksen perilliset / Suomi, Mikko. 2012, jota muuan kirjablogisti luonnehtii Suomen Da Vinci-koodiksi, niin myös Argentiinaan sijoittuvassa Kahdeksan / Neville, Katherine. 2010, joka kuvauksen mukaan vilisee numerosymboliikkaa, historiallisia arvoituksia ja ratkaistavia koodeja, ja sen jatko-osassa Tuli / Neville, Katherine. 2011.
Hakusanoilla pyhäinjäännökset ja jännityskirjallisuus löytyy kirja Vaiennut veljeskunta / Navarro, Julia. 2006, jossa toimittaja, historiantutkija ja taiderikostutkija selvittävät Torinon käärinliinaan liittyvää kuolemantapausta ja löytävät yllättäviä yhteyksiä menneisyyden ja nykyajan väliltä. Toinen näillä hakusanoilla löytyvä kirja on Kirottujen kirjojen kauppias / Simoni, Marcello. 2012. Sen tapahtumat sijoittuvat 1200-luvun Etelä-Eurooppaan, missä kolme toverusta katolisen munkin johdolla matkaavat etsimässä arvoitusten suojaamaa itämaista salaoppia sisältävää kirjaa. Hakusanoilla muinaisesineet jännityskirjallisuus löytyy mm. Ympyrän pää : Egeland, Tom. 2005, jota on kutsuttu Norjan Da Vinci-koodiksi. Jännitysromaanissa Liiton vartijat : Egeland, Tom. 2009 on myös kyse ikivanhasta käsikirjoituksesta, jonka arvoituksellisia viestejä norjalainen arkeologi selvittää henkensä kaupalla. Jännitysromaani Stonehengen perintö / Christer, Sam. 2014 sisältää Dan Brownin romaanien tapaan mysteereitä, salaseuroja ja salamyhkäisiä arvoituksia. Hakusanoja voi myös katkaista. Esimerkiksi yhdistämällä katkaistut hakusanat yliluonnoll* ja jännitys* ja historia löytyy kirja Lumottu / Harkness, Deborah. 2012. Siinä historiantutkija ja perinnöllisyystieteilijä selvittävät kadonneeksi luullun käsikirjoituksen arvoitusta 1500-luvulle tekemällään aikamatkalla.
Hakusanoilla salaliitot jännitys* historia* löytyy Prahan kalmisto / Eco, Umberto. 2012, jota kuvataan mukaansatempaavaksi 1800-luvun jännitystarinaksi, joka kihisee salaliittoteorioita, saatananpalvontaa ja mystisiä menoja sekä Firenzen salaliitto / White, Michael. 2009, jossa tutkijan ja historioitsijan muodostama parivaljakko seuraa Medicien mahtisuvun kohtalokkaan mysteerin jäljille vieviä arvoituksellisia johtolankoja.

Yksinkertaista ja kattavaa hakusanaa ei tosiaan näytä löytyvän. Kirjoja kannattaa hakea yhdistellen mm. seuraavia hakusanoja:

jännityskirjallisuus; salapoliisikirjallisuus; rikoskirjallisuus
intertekstuaalisuus; tekstienvälisyys
symbolit; symboliikka
salaisuudet; salaseurat
mysteerit
munkit
keskiaika
raja; rajatieto
mytologia; myytit
maaginen realismi
sankaruus
identiteetti

Kannattaa myös kokeilla *-merkillä katkaistuja hakusanoja, esimerkiksi sala*, mytol*, myst* symboli*.