Perustuvatko Sergei Dovlatovin tarinat hänen omaan elämäänsä vai ovatko fiktiota? Onko hän esimerkiksi toiminut mustanpörssinkauppiaana myyden suomalaisia…

Kysytty

Perustuvatko Sergei Dovlatovin tarinat hänen omaan elämäänsä vai ovatko fiktiota? Onko hän esimerkiksi toiminut mustanpörssinkauppiaana myyden suomalaisia sukkahousuja? Onko kirjailijasta elämäkertaa suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Dovlatovin tarinoiden todenmukaisuutta luonnehtinevat parhaiten hänen teostensa suomentajan Pauli Tapion kommentit kokoelmaan Kenen aika : esseitä venäläisestä nykykirjallisuudesta sisältyvässä kirjoituksessa Rakastettu häviäjä Sergei Dovlatov: "Dovlatov lähtee aina liikkeelle todellisesta maailmasta ja todellisesta itsestään, mutta se, millaiseksi tarina lopulta muovautuu, on puhtaasti kaunokirjallisten prosessien sanelemaa." - "Ei sovi ajatella, että Dovlatov kirjoittaisi suoraan omasta elämästään tai että hänen kertomansa jutut ylipäänsä olisivat joskus tapahtuneet. -- Dovlatovin tuotannossa taru rikastaa todellisuutta, niin yksityistä kuin yleistäkin. Jonkin periaatteessa todellisen tilanteen päälle lisätyt paksut kerrokset fiktiota alkavat tuntua perustaansa aidommilta ja luonnollisemmilta." Edelleen, Tapio siteeraa Dovlatovia tutkinutta Viktor Kullea: "Tiedetään Dovlatovin iloinneen, jos hänen kertomuksensa vastaanotettiin todellisina. Tietyssä mielessä kaikki hänen kertomansa tarinat olivatkin osa hänen henkilökohtaista tarinaansa. Siirtäessään niitä paperille kirjailija yksinkertaisesti teki niistä hieman eläväisempiä."

Vladimir Jermakovin kirjoitus Sergei Dovlatov : dissidentti vailla ideaa on samoilla linjoilla Tapion kanssa. Jermakov lisää: "Kaikki hänen elämäkertansa faktat ovat epätarkkoja, monimerkityksisiä, hämäriä. Tämä on syytä muistaa, kun lukee hänen kirjojaan. Ne ovat muodoltaan lähes tunnustuksellisia, mutta sisällöltään suurimmaksi osaksi sepitettyjä."

Dovlatovista ei ole saatavilla elämäkertaa suomeksi - ainakaan vielä. Toistaiseksi parhaat suomenkieliset Dovlatov-tiedonlähteet lienevät mainitut Tapion ja Jermakovin esseet.

Lähteet:

Vladimir Jermakov, Sergei Dovlatov : dissidentti vailla ideaa. - Julkaisussa Kritiikki 10 (kevät 2014), s. 40-47, Helsinki : Nuoren voiman liitto. Sisältyy myös Jermakovin esseekokoelmaan Tolstoin varjo : ahdistuksen ja toivon esseet. Idiootti, 2015

Pauli Tapio, Rakastettu häviäjä Sergei Dovlatov. - Kirjassa Kenen aika : esseitä venäläisestä nykykirjallisuudesta. Avain, 2012