Perus "A" sävelen taajuus on tietääkseni 440 Hertsiä. Mikä mahtaa olla kerroin, että saadaan seuraavan sävelen taajuus selville. Siis puoli sävelaskelta…

Kysytty

Perus "A" sävelen taajuus on tietääkseni 440 Hertsiä. Mikä mahtaa olla kerroin, että saadaan seuraavan sävelen taajuus selville. Siis puoli sävelaskelta ylöspäin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sävelasteikon intervallien matematiikka on yllättävän monimutkaista, koska taajuudet kasvavat korkeampiin ääniin mennessä eksponentiaalisesti ja vertailut täytyy aina tehdä tietystä lähtösävelestä. Eräiden puhtaiden, konsonoivien intervallien suhdeluvut ovat yksinkertaisia murtolukuja: oktaavi on 2:1, kvartti 4:3 ja kvintti 3:2.

Puoli sävelaskelta eli pieni sekunti on jo hankalampi tapaus. Jos lähtösäveleksi valitaan pienen oktaavin a-sävel, 440 Hz, siitä puoli sävelaskelta ylöspäin oleva sävel on kolmen desimaalin tarkkuudella 466,164 Hz. Kerroin on tässä tapauksessa likiarvoltaan 1,059. Kertoimen tarkan arvon ilmoittaminen ei editoriteknisistä syistä onnistu tällä palstalla. Oheisessa dokumentissa on johdettu tähän liittyvät laskukaavat, ja siinä on myös taulukko pianon koskettimien säveltaajuuksista.

Taajuuksien ja kertoimien laskurisivu

Lisätietoa taajuuksista toisessa englanninkielisessä lähteessä

Intervalleista suomenkielisessä Wikipediassa