Perin mummon mökin, joka nykyisellään on tyypiltään asuinrakennus. Käytän paikkaa harvoin ja ajattelin, josko anoisin käyttötarkoituksen muuttamista vapaa-ajan…

Kysytty

Perin mummon mökin, joka nykyisellään on tyypiltään asuinrakennus. Käytän paikkaa harvoin ja ajattelin, josko anoisin käyttötarkoituksen muuttamista vapaa-ajan asunnoksi. Mitä oikeudellisia/taloudellisia/verotuksellisia/muita seurauksia toimenpiteellä olisi? Mistä lupaa anotaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos teillä on vakituinen asunto toisaalla, lienee niin että viranomaisten taholta perimäänne mökkiä käsitellään jo vapaa-ajan asuntona ilman eri hakemusta . Verottaja saa tiedot antamastanne perintö-/vuosittaisesta veroilmoituksesta. Todettakoon, että kotikunta määräytyy myös verotuksen kannalta kotikuntalain mukaan 2§. Verotuksessa vakituista asuntoa kohdellaan edullisemmin kuin vapaa-ajan asuntoa muun muassa kiinteistöveron osalta (Kiinteistöverolaki 13§), omaisuuden luovutusvoiton osalta (Tuloverolaki 48§) ja korkomenojen osalta (Tuloverolaki 58§). Lakitekstit on löydettävissä Valtion säädöstietopankista http://www.finlex.fi/ kohdasta lainsäädäntö em. lakien nimillä.
Laajemmista kunnostus- ja korjaustöistä on syytä olla yhteydessä kunnan rakennusvalvontaviranomaiseen.
Asiassa kannattaa vielä olla yhteydessä esimerkiksi veroviranomaisiin, joiden yhteystiedot löytyvät www-osoitteesta http://www.vero.fi/