Pelkäsikö John Wayne hevosia?

Kysytty

pelkäsikö john wayne hevosia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistan itsekin joskus törmänneeni tällaisen väitteeseen, mutta en tässä ajassa löytänyt täysin luotettavaa lähdettä ja vahvistusta käsitykselle; paljon keskustelua, huhuja, toisen käden tietoja ja tulkintoja puoleen sun toiseen kylläkin.

Esimerkiksi netistä löytyvässä Telegraph lehden jutussa (26.5.2007) mainitaan Garry Willsin teos John Wayne's America: The Politics of Celebrity, jonka mukaan John Wayne ei pitänyt hevosista ja ratsasti vain filmatessaan. (Kyseistä teosta ei ole saatavilla Suomen kirjastoista.) Toisaalta Dukefanclub-blogin jäsen väittää teoksen olevan puolueellinen.

Monissa kirjoituksissa viitataan haastatteluun, jossa John Wayne itse myöntää, ettei ole koskaan oikeastaan pitänyt hevosista, mutta alkuperäistä lähdettä ei mainita.

On tietysti eri asia, pelkääkö hevosia vai ei vain pidä niistä.

Loogisesti ajatellen John Wayne itse tuskin olisi myöntänyt pelänneensä hevosia, koska sehän ei olisi sopinut hänen imagoonsa. Lisäksi hän oli hevosten kanssa tekemisissä lähes koko ikänsä, mikä olisi ollut varsin hankalaa, jos hän olisi näitä eläimiä pelännyt.

Helmet-kirjastosta voi etsiä ja varata John Waynen elämäkertoja, tässä linkki aineistohakuun https://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin

Lähteet:

10 facts about John Wayne, The Telegraph, 26.5.2007 https://www.telegraph.co.uk/news/1552703/10-facts-about-John-Wayne.html (luettu 2.10.2019)

Duke fanclub http://dukefanclub.blogspot.com/2012/03/clearing-up-some-misconceptions-about.html (luettu 2.10.2019)