Laulun Till strömmingens lov nuotit?

Kysytty

Hei,

Pekka Töpöhäntä -elokuvassa vuodelta 1981 kissakvartetti laulaa laulun nimeltä Till strömmingens lov. Pätkä löytyy myös YouTubesta https://www.youtube.com/watch?v=JLTBL06sHfE

Onko kvartettisovitukseen julkaistu nuottia ja mistä sellaista kannattaisi etsiä?

Vastaus

Vastattu

Elokuvan nuotit ovat ilmestyneet partituurissa Pelle Svanslös : melodierna ur filmen Pelle Svanslös (Intersong, 1982), mukaan lukien ”Till strömmingens lov”. Nuotit mieskuorolle löytyvät myös teoksesta Karonkkalaulu (Akateeminen Laulu, 2013). Laulun nuotit löytyvät myös seuraavista teoksista, mutta niissä ei ole välttämättä kuorosovitusta:

  • Da capo: Musik för årskurserna 0-2 (Schildt, 2000)
  • Sångägget : Sjung, lek och lär om djur (Musikförlaget Lutfisken, 2002)

Pentti Rasinkangas on tehnyt säveltänyt ja sanoittanut suomeksi hiukan sitä mukailevan version ”Silakan ylistys”, joka löytyy esimerkiksi seuraavista teoksista mutta joka ei sekään ole kuoroversio:

  • Kultainen lastenlaulukirja (F-Kustannus, 2009)
  • Lantusta tehtyjä lauluja : Lastenlauluja vuosilta 1988-1994 (Hutimusiikki, 1996)
  • Lasten paras laulukirja (F-Kustannus, 2006)
  • Markan possu : Pentti Rasinkankaan lastenlauluja (Warner/Chappell Music Finland, 2000)
4 ääntä

Kommentit

Laulun on säveltänyt Berndt Egerbladh ja sanoittanut Leif Krantz, joten ainakin Karonkkalaulu-nuotissa oleva kappale on oikea ja neliääninen (TTBB).
Sama nuotti näyttää olevan Finnassa kahdella eri nimellä: Karonkkalaulu ja Karonkkalauluja (Åbo Akademin kirjastossa).