Pasilassa sijaitseva punatiilitalo (vr:n) radan varressa, oli yleisesti tunnettu nimellä Lutikkalinna. Mm taksit tiesivät heti mistä kyse. Mutta mistä nimi…

Kysytty

Pasilassa sijaitseva punatiilitalo (vr:n) radan varressa, oli yleisesti tunnettu nimellä Lutikkalinna. Mm taksit tiesivät heti mistä kyse. Mutta mistä nimi tuli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pasilassa Veturitien alkupäässä sijaitsevaa punatiilistä rautatieläisten taloa on kutsuttu Toralinnaksi. Se on rakennettu vuonna 1899 alun perin VR:n työntekijöiden vuokra-asunnoiksi. Talon on suunnitellut arkkitehti Bruno Granholm. Helsingin kaupunginmuseon Helsinkikuvia-kokoelmasta löytyy kuva rakennuksesta vuodelta 1911 https://www.helsinkikuvia.fi/search/details/?image_id=hkm.HKMS000005:00….

Toralinnaksi kutsuttiin muitakin VR:n vuokrakasarmeja, mm. Tampereella. Työväen keskusmuseo on julkaissut kirjan Tampereen Toralinnasta. Kirjan mukaan nimitys Toralinna juontaa siitä, että talot olivat hyvin suuria eikä kaikkien asukkaitten uskottu tulevan toimeen keskenään.

Lutikkalinnaksi on kutsuttu Katajanokalla sijaitsevaa entistä armeijan kantahenkilökunnan asuintaloa osoitteessa Puolipäivänkatu 4. Talosta löytyy useita kuvia kaupunginmuseon kokoelmista. Tässä niistä yksi https://www.helsinkikuvia.fi/search/details/?image_id=hkm.HKMS000005:km…

Katajanokan Lutikkalinnasta kerrotaan teoksessa Puhvelista punatutulkkuun. Rakennus valmistui ennen ensimmäistä maailmansotaa. Siellä asuneet venäläisten sotilaiden perheet lähtivät pari päivää ennen Helsingin valtausta huhtikuusa 1918. Valkoisten vallatessa talon se oli tyhjä, mutta vilisi torakoita ja luteita. Kirjan mukaan talo on voinut saada liikanimensa myös litteän ulkonäkönsa takia, Kruunuvuorenselältä katsottuna se näyttää litteältä kuin lutikka.

Lähteet:

https://www.helsinkikuvia.fi/

Puu-Pasila - idylli rautatien varrella, Kallion Kulttuuriverkosto ry, 2015

MTV uutiset 13.01.2018 Helsingin historiallinen "Toralinna" oli Lenininkin suosima saunapaikka – nyt asukkaat syyttävät omistajaa homeongelmasta - MTVuutiset.fi

Tuuli Kataja, Kirsti Lehtomäki, Toralinna 1904-2004 - täynnä elämää, Työväen keskusmuseo, 2004

Kaija Ollila, Kirsti Toppari, Puhvelista punatulkkuun - Helsingin vanhoja kortteleita, Sanoma, 1981

Google Maps, Puolipäivänkatu 4 lokakuussa 2020
https://www.google.fi/maps/place/Puolip%C3%A4iv%C3%A4nkatu+4,+00160+Hel…