Kuinka korkea Pärnävaara on lähiympäristöstään mitattuna?

Kysytty

Pärnävaara Joensuun lentokentän lähellä, länsipuolella: kuinka korkea Pärnävaara on lähiympäristöstään mitattuna? Siis ei merenpinnasta mitaten, vaan ympäröivästä maastosta.

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen ei voi antaa täysin täsmällistä vastausta, koska lähiympäristö ei ole tasainen ja vaaran tarkkaa alkamiskohtaa suhteessa ympäröivään maastoon ei liene määritelty.

Joitakin lukuja voi kuitenkin mainita: Pärnävaara on noin 166 metriä korkea. Maanmittauslaitoksen nettipalvelusta (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ -> hakusana "Pärnävaara") ilmenee, että lähellä sijaitsevien järvien vedenpinnan korkeusluvut ovat mm. Jyrinjärvi 90,4, Pohjalampi 98,5 ja Leinonen 95,3. Kartasta Pärnävaaran läheltä löytyy maastosta korkeuskäyrä 100. Lisäksi 100 luontohelmeä -sivustolla mainitaan, että Pärnävaaran kalliorinteet kohoavat 50 metrin korkeuteen: http://100luontohelmea.fi/helmi/parnavaara

Tästä päätellen voi todeta, että Pärnävaaran korkeus ympäristöönsä verrattuna on noin 50 metriä.