Pari kysymystä avaruuteen liittyen.

Kysytty

Pari kysymystä avaruuteen liittyen.
1. Avaruuteen lähetetyt luotaimet jotka poistuvat aurinkokunnasta tähtien väliseen avaruuteen niin kuin jokunen jo poistunutkin niin onko mahdollista että ne ovat sellaisena olemassa ja jatkamassa matkaa ikuisesti ja äärettömästi jos oletetaan etteivät tuhoudu mustaan aukkoon, meteoriittiin tai vastaavaan? Kun vaikka maailmankaikkeus lopulta harvenisi ja jäähtyisi niin nämähän olisivat olemassa yhä.
2. Nykyään ihmisiä on jo syväjäädytetty sen varalta että heidät voisi herättää joskus tulevaisuudessa henkiin. Onko pohdittu koskaan mahdollisuutta että ihmisen ruumis joko syväjäädytettäisiin tai muuten säilöttäisiin ja lähetettäisiin kauas avaruuteen käsittämättömän pitkälle matkalle siinä toivossa että kenties joskus älykäs siviilisaatio löytäisi sen ja kenties ehkä osaisi herättää henkiin? Tällöinhän aika henkilön kuolemasta herätykseen tuntuisi vain hetkeltä hänen näkökulmastaan.

Vastaus

Vastattu

1. Maailmankaikkeus on niin käsittämättömän laaja, ettei tuota ikuisesti säilymistä voi olettaa kuin teoriassa. Melkoisen pitkään ne kuitenkin kulkevat ja ovat olemassa.

Voyagerien reittiä on laskettu pitkälle etukäteen. Nasan sivuilta löytyy seuraava tieto:"Voyager 1 is escaping the solar system at a speed of about 3.5 AU per year, 35 degrees out of the ecliptic plane to the north, in the general direction of the solar apex (the direction of the sun's motion relative to nearby stars). Voyager 1 will leave the solar system aiming toward the constellation Ophiuchus. In the year 40,272 AD (more than 38,200 years from now), Voyager 1 will come within 1.7 light years of an obscure star in the constellation Ursa Minor (the Little Bear or Little Dipper) called AC+79 3888.

Voyager 2 is escaping the solar system at a speed of about 3.1 AU per year, 48 degrees out of the ecliptic plane to the south toward the constellations of Sagittarius and Pavo. In about 40,000 years, Voyager 2 will come within about 1.7 light years of a star called Ross 248, a small star in the constellation of Andromeda.." https://voyager.jpl.nasa.gov/frequently-asked-questions/

2. Ihmisten syväjäädytys on melkoisen optimistista toimintaa maapallollakin. Se on myös melkoisen kallista toimintaa. "Prices with other organizations can be as much as $200,000 or more for whole body cryopreservation and $80,000 for a "neuro" (head-only) option. With CI, a whole body cryopreservation costs as little as $28,000.00, rendering an alternative "neuro" option unnecessary." https://www.cryonics.org/about-us/faqs/ Luulisin, ettei hyvin epävarmaa ja hyvin kallista menetelmää voida tosielämässä kovin vakavasti harkita. Romaanikirjallisuudessa kylläkin.