Parantumattomana Väinö Linna-friikkinä kysyisin, ketä Linna pitää Tuntemattomassa sotilaassa "omakuvanaan"? Sain jostain päähäni, että se olisi Määttä, mutta…

Kysytty

Hei! Parantumattomana Väinö Linna-friikkinä kysyisin, ketä Linna pitää Tuntemattomassa sotilaassa "omakuvanaan"? Sain jostain päähäni, että se olisi Määttä, mutta Määttä ei ainakaan ollut Tampereelta.
Vanhala se voisi olla, mutta hänen esikuvansa oli Punkalaitumen Paavo Tanski.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkimmin Tuntemattoman sotilaan omaelämäkerrallista ja dokumentaarista pohjaa selostaa kirjaan Tuntemattoman sotilaan rykmentti : Jalkaväkirykmentti 8:n historia (WSOY, 1991) sisältyvä Pekka Liljan artikkeli Tuntematon sotilas ja todellisuus. Sen mukaan Linnaa itseään ei ole löydettävissä Tuntemattoman miesten joukosta: "Tuntematon voidaan nähdä omaelämäkerrallisena vain tapahtumiensa osalta. Väinö Linnan toista minää ei romaanista pysty erottamaan, vaikka se kokonaisuutena tietenkin peilaa Linnan sielunmaisemaa, taistelumaisemien ohella."

Yrjö Varpio yhtyy Liljan käsitykseen kirjassaan Väinö Linnan elämä (WSOY, 2006): "Oman itsensä, alikersantti Väinö Linnan, kirjailija tosin jätti tietoisesti romaanista pois. Jos oma minä olisi tullut mukaan romaaniin, se olisi aiheuttanut ongelmia: miten suhtautua kertojana omaan itseensä, miten määritellä oma suhde muihin? Linnan mielestä oli tarpeetonta lisätä henkilöihin 'yksi viisas mies', joka olisi kommentoinut tapahtumia ja tiennyt kaiken paremmin kuin muut. Kirjailija koki, ettei hän olisi ollut psyykkisesti kyllin vapaa käsittelemään aihettaan, jos olisi sitonut romaaniin omat henkilökohtaiset ongelmansa."

Mitä Tuntemattoman sotilaan henkilöiden esikuviin tulee, Linna varoi kopioimasta henkilöitä todellisuudesta liian suoraan. Lähes kaikki kirjan päähenkilöt on koottu useasta henkilöesikuvasta. Selvätkin esikuvat ovat muuttuneet "kirjan tarpeiden mukaiseksi". Lähinnä esikuvaansa on Antti Rokka, jonka mallina Linna on itsekin tunnustanut olleen kannakselaisen pienviljelijän Viljam Pylkäksen.

Lähteet:
Pekka Lilja, Tuntematon sotilas ja todellisuus. - Tuntemattoman sotilaan rykmentti : Jalkaväkirykmentti 8:n historia
Yrjö Varpio, Väinö Linnan elämä