Paolo Coelhon uusimmassa Voittaja on yksin -kirjassa väitetään, että kännyköiden aiheuttama turvallisuusriski lentokoneissa on pelkkä myytti: lentoyhtiöt…

Kysytty

Paolo Coelhon uusimmassa Voittaja on yksin -kirjassa väitetään, että kännyköiden aiheuttama turvallisuusriski lentokoneissa on pelkkä myytti: lentoyhtiöt haluavat vain rahastaa asiakkaita pakottamalla heidät käyttämään lentokoneen omaa puhelinta. Kuitenkin tietokoneen käyttö lennon aikana on sallisttua, vaikka sen toiminta edellyttää aivan samaa tekniikkaa kuin kännykkäkin.
Onko kirjailijassa esitetty väite totta vai tarua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paulo Coelhon väite on hyvin tunnettu ns. urbaani myytti, jolla kyseenalaistetaan lentoyhtiöiden kännykkäkieltoja.

Englanninkielisen wikipedian tietojen mukaan kännykän vaikutuksista lentokoneen elektronisiin laitteisiin on selvää näyttöä, mutta tämän vaarallisuudesta kiistellään edelleen. Monet lentoyhtiöt ovat sallineet kännykän käytön, mutta toiset yhtiöt (erityisesti Yhdyvaltalaiset) pitävät tiukkaa kielteistä linjaa asiassa. Radioaaltoja lähettävien elektronisten laitteiden käyttö on lennon nousu- ja laskuvaiheessa on yleensä kielletty kaikissa lentoyhtiöissä.

Discovery Channelin tuottama "Mythbusters" (suomeksi Myytinmurtajat) käsitteli ohjelmassaan Coelhon esittämää väitettä. Heidän mukaansa myytti ei pidä paikkaansa. Heidän suorittamiensa testien mukaan kännykällä ei ollut vaikutusta pienlentokoneen ohjaimiin, mutta matkustajalentokoneen suojaamattomiin elektronisiin lennonohjaimiin sillä oli vaikutusta. Matkustajalentokoneiden elektroniset laitteet on yleensä suojattu ulkopuolisilta vaikutuksilta, mutta suojausjärjestelmät voivat toki rikkoutua. Tällaisessa tapauksessa kännykän lähettämillä radioaalloilla saattaa olla vaikutusta lentokoneen ohjausjärjestelmään.

Lähde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones_on_aircraft