Pallon halkaisija on 11cm kuinka paljon palloon mahtuu vettä

Kysytty

pallon halkaisija on 11cm kuinka paljon palloon mahtuu vettä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pallon tilavuuden laskukaava on 4πr³/3, jossa r=säde.
Halkaisijaltaan 11 cm olevan pallon säde on 5,5 cm ja tilavuus näin ollen 4π5,5cm³/3 = 696,56 cm³. Litroiksi muutettuna vettä mahtuu 6,97 dl.

Laskukaava löytyy esimerkiksi Matematiikan käsikirjasta (Tammi, 1993)