Palle eli Reino Hirviseppä on kirjoittanut laulun Kulkijan unelma: SE alkaa sanoilla: Metsän polkuja astelin ja akkunas alle jäin sun katsees lempeän kohtasin…

Kysytty

Palle eli Reino Hirviseppä on kirjoittanut laulun Kulkijan unelma:
SE alkaa sanoilla:
Metsän polkuja astelin
ja akkunas alle jäin
sun katsees lempeän kohtasin
ja herttaisen hymysi näin.

Miten laulu jatkuu? Sen on säveltänyt nimimerkki Pekka Ukkonen eli Väinö Hannikainen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi siltä, että tämänniminen laulu on julkaistu nuottina vain vuonna 1930, jolloin se ilmestyi yksittäisnuottina. Tässä nuotissa, joka todennäköisesti löytyy vain Kansalliskirjaston kokoelmista, on tekijänä Pekka Ukkonen (Väinö Hannikaisen salanimi) ja myös sanat on merkitty Hannikaisen tekemiksi.

Kuuntelin Veikko Tuomen vuonna 1955 levyttämän version tästä laulusta, ja siinä sanat ovat ainakin osittain erilaiset kuin kysyjän mainitsemassa alussa:

"Oon metsän polkuja kulkenut, ohi töllisi akkunan
Siell’ katsees kerran oon kohdannut, sinisilmäsi unelman.

Se rintaani riemun tunteen toi,sydän maljasta onnen join
Sun tahtoisin rinnallein kulkemaan, kohti onnemme unelmaa

Vaan kulkija ei hän voi koskea, siks’ kaikki nyt ennalleen jää
Ja metsän tuuli vei haaveeni ja utuiset unelmat nää

Se rintaani riemun tunteen toi, sydän maljasta onnen join
Sun tahtoisin rinnallein kulkemaan, kohti onnemme unelmaa"

On mahdollista, että Viola-tietokannassa on tekstin tekijästä väärää tietoa ja että kyseessä todellakin on Pallen eli Reino Palmrothin teksti. Tähän viittaa se, että joissakin äänitetiedoissa tekstin tekijäksi on tosiaan mainittu Palmroth. Levytyksiä löytyy jo vuodesta 1929 alkaen, joten vertailemalla saattaisivat myös kysyjän mainitsemat sanat jostain versiosta löytyä (ainakin Heikki Tuomisen vuonna 1929 tekemässä versiossa alkusanat ovat "Kun metsän polkuja astelin, niin akkunas alle jäin"). Iskelmien sanoituksiinhan on aina suhtauduttu käytännöllisesti eli niitä on tarpeen mukaan muutettu. Sellaisesta saattaa tässä Veikko Tuomenkin versiossa olla kysymys.

Kansalliskirjaston kokoelmissa olevan yksittäisnuotin sanat on mahdollista saada selville, mutta siinä menee jonkin verran aikaa. Viola-tietokannan mukaan se joka tapauksessa alkaa sanoilla "Oon metsän polkuja kulkenut" eli samalla tavalla kuin tuo Veikko Tuomen laulamassa versiossa. Pyydän kysyjää ottamaan suoraan minuun yhteyttä sähköpostilla, jos myös tuon painetun nuotin tekstiversio halutaan saada selville.

Reino Palmrothin tekstejä on jonkin verran koottu kirjoiksi, joten ei ole mahdotonta, että jokin tekstiversio löytyisi niistäkin. Jos asia on tärkeä, etsimme toki niistäkin.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto
heikki.poroila@vantaa.fi