Pallastunturin Hotelli Pallas tuntuu pysyvän pystyssä nykyään lähinnä tottumuksen voimalla, mutta sisukkaasti aikaa ja säitä uhmaten. Sen entinen loisto on…

Kysytty

Pallastunturin Hotelli Pallas tuntuu pysyvän pystyssä nykyään lähinnä tottumuksen voimalla, mutta sisukkaasti aikaa ja säitä uhmaten. Sen entinen loisto on edelleen havaittavissa hotellin ravintolassa ja mietimmekin, miten hyvin tähän ympäristöön sopisi hiihtoretken jälkeen tyylikääseen tummaan pukuun pukeutunut Olavi Susikoski, joka iskisi ravintolassa silmänsä aiemmin ladulla muodinmukaisessa valkeassa hiihtoasussa näkemäänsä kaunottareen, joka nyt istuisi yksin pöydässään siemaillen viiniä ja poltellen hermostuneesti savuketta... Onko olemassa Sariolan Susikoski-romaania, joka sijoittuisi Pallaksen maisemiin? Selasimme kotiin palattuamme n. 20 Susikoski-romaaniamme läpi, mutta Pallas ei osunut omaan kirjahyllyymme.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useampikin Mauri Sariolan dekkareista sijoittuu Lapin maisemiin. Muun muassa Susikosken tulikoe (1982) –kirjassa ollaan Levillä ja hotelli Levitunturissa, Kolmen valtakunnan vainaja (1971) –kirjassa seikkaillaan kirjan nimen mukaan pohjoisessa lähellä kahden naapurimme rajaa. Revontulet eivät kerro (1957) –kirjan tapahtumat sijoittuvat ehkä lähimmäksi Pallastunturia. Siinä kiivetään Ounastunturille ja asutaan tunturin lähellä olevassa hotellissa, ilmeisesti ei kuitenkaan hotelli Pallaksessa, ainakaan sen nimeä ei onnistuttu kirjasta löytämään.

Simo Sjöblomin Mauri Sariola –bibliografia 1956-1998 (1999) –kirjassa (löytyy Helmet-kirjastoista) kuvaillaan Sariolan kirjoja, mutta ei niin yksityiskohtaisesti, että tämän asian saisi selville. Revontulet eivät kerro on vielä parin Helmet-kirjaston kokoelmissa: Kallion dekkarikirjasto (ei lainata) ja Etressen kirjasto. Ehkäpä kirjan tarkkaan lukemalla asiasta voisi varmistua.

www.helmet.fi