Otsikko
Paljonko Kiinalaisia oli täällä 1900 luvun alussa rakentamassa linnoituksia tai jotain muuta ?

Kysytty

Paljonko Kiinalaisia oli täällä 1900 luvun alussa rakentamassa linnoituksia tai jotain muuta ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisen maailmansodan aikana, vuosina 1914-1917, toteutettiin Suomessa suuri linnoitushanke, jonka tarkoituksena oli suojella Pietaria. Rakennelmia rakennettiin eri puolille Suomea. Työvoimaa ei ollut tarpeeksi, joten syksyllä 1916 Suomeen tuotiin sotavankeja, todennäköisesti pakkotyöhön. He olivat tataareja ja aasialaisia, mutta suomalaiset puhuivat kiinalaisista ja hunghuuseista.

Rakentajien kokonaismäärästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta on arvioitu heitä olleen n. 100 000. Helsingin osuus olisi ollut n. 10 000 henkeä.

Lisää tietoa mm. Ylen oppiminen -sivustolta (Ensimmäisen maailmansodan linnoitustyöt)  ja linnoitusten harrastajien novision.fi-sivulta:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/08/ensimmaisen-maailmansodan-linnoitustyot

http://www.novision.fi/viapori/rakentajat.htm

2 ääntä

Kommentit

Nuo luvut kertonevat rakentamisern osallistuneiden kokonaismäärän, joista kiinalaisia "metsureita" oli n. 3000. Heistäkin osa passitettiin pois Suomesta ilmastoon sopimattoman vaatetuksen vuoksi.