Paljonko historiikkejä syntyy Pohjois-Karjalassa vuosittain? Mitkä ovat suosituimmat historiikkien aihealueet?

Kysytty

Paljonko historiikkejä syntyy Pohjois-Karjalassa vuosittain?
Mitkä ovat suosituimmat historiikkien aihealueet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjoiskarjalaisten tietokirjailijoiden teoksia julkaistaan vuosittain n. 20-30. Teoksia, jotka käsittelevät Pohjois-Karjalan, Itä-Karjalan tai luovutetun Karjalan historiaa on vuosittain n. 20. Loput koostuvat elämäkerrallisistä teoksista.

Edellä mainittujen alueiden sotahistoria on suurin aihealue, jota tutkitaan ja josta kirjoitetaan. Myös paikallishistoriaa käsitellään, esim. kylähistoriikkejä, myös rajan takaisen Karjalan, ja muita jonkin alueen paikalliseen kulttuuriin liittyviä kirjoja julkaistaan paljon. Joukossa on myös omakustanteita, joissa on usein myös elämäkerrallinen aihe. Elämäkerrallisia ja sukuhistoriikkeja ilmestyy vuosittain. Sukuhistoriikit sisältävät usein pelkkien sukutaulujen lisäksi paljon paikallishistoriaa ja yleistä historiaa ja kertovat pohjoiskarjalaisista suvuista.
Myös erilaisten yhteisöjen, esim. järjestöjen, koulujen historiikkeja julkaistaan paljon.
Arvio perustuu Joensuun seutukirjaston maakuntaosastolle hankittujen tietoteosten määrään, koska osastolle hankitaan pääsääntöisesti kaikki, jotka sisältönsä puolesta käsittelevät Pohjois-Karjalaa.