Palautuslaatikon auettua palautin kaikki lainassa olleet 5 kirjaa. Tänään 19.5 näyttää, että kirjoja ei olisi palautettu.

Kysytty

Palautuslaatikon auettua palautin kaikki lainassa olleet 5 kirjaa. Tänään 19.5. näyttää, että kirjoja ei olisi palautettu.

Vastaus

Vastattu

Kirjastojen palautuslaatikot ja -luukut toimivat vaihtelevasti kirjastosta riippuen. Riippuu tilanteesta ja kirjastosta, kuinka usein ne pystytään tyhjentämään ja sinne palautettu aineisto oikeasti palauttamaan kirjastojärjestelmään virkailijoiden toimesta. Nyt korona-aikana henkilökuntaa on voinut ko. kirjastossa olla paljon normaalia rajallisemmin. Kirjastojen uudelleen avaaminen sulkujakson jälkeen on aiheuttanut kiireitä, joista johtuen palautuslaatikkoon jätetyn aineiston käsittelykin on voinut viivästyä.

Kirjastojen käyttösäännöissä mainitaan tyypillisesti, että palautuslaatikoiden käyttö tapahtuu asiakkaiden omalla vastuulla, joten niitä kannattaa käyttää vain toissijaisena palautuskeinona. Tämä johtuu siitäkin, että pahimmillaan palautuslaatikoihin palautettu aineisto voi kerääntyä sinne niin korkeaksi kasaksi, että päällimmäisiin yltää laatikon luukusta, mahdollisesti myös ulkopuoliset. Mutta ei kannata heti huolestua vaan odotella rauhassa useampi päivä, ja tarvittaessa sitten vaikkapa soittaa ko. kirjastoon ja kysyä sieltä, jos kirjat eivät edelleenkään näytä palautuneilta.