Päätin koettaa nettivarausta. Panin kirjastokortistani käyttäjätunnukseni ja neljänumeroisen salasanani. En päässyt eteenpäin, vaikka varmasti olivat oikein…

Kysytty

Päätin koettaa nettivarausta. Panin kirjastokortistani käyttäjätunnukseni ja neljänumeroisen salasanani. En päässyt eteenpäin, vaikka varmasti olivat oikein. Olisin varannut kirjat Michael Newton: Sielujen matka - elämien välissä sekä Ingelill Roos: Energiavaraus uuvuttaa ihmissuhteet. Myös pari muuta kirjaa myöhemmin, mutta turhauduin kun yrityksistäni huolimatta tämä ei toimi.
Mikä vialla? Saanko tätä kautta varattua kyseiset kirjat ja sitten tiedon, mistä ja koska kirjat voi noutaa? Apua!
Haluaisin yksinkertaisen neuvon, miten voin netistä varata haluamani kirjat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esim. Sielujen matkasta teet varauksen näin:

1. Klikkaa http://www.lastukirjastot.fi/lahti/ ja sitten Tarkennettu haku. Kirjoita teoksen nimi -kenttään Sielujen matka. Paina enteriä tai klikkaa hakunappulaa. Klikkaa sitten linkkiä Kirja tai Näytä (molemmista pääsee samalle sivulle) ja sen jälkeen haluamasi kirjan nimeä, tässä tapauksessa ainoaa tarjolla olevaa (Sielujen matka). Nyt näet onko kirja paikalla kirjastossa.

2. Jos haluat varata teoksen (hinta 1€), klikkaa sivun alareunasta löytyvää linkkiä Varaa teos. Valitse kirjasto ja samalla rivillä olevasta pudotusvalikosta noutopiste (pakollinen valittava) ja klikkaa sitten varauspainiketta. Anna seuraavaksi kirjastokorttisi numero ja salasana (= 4 tai 5 -numeroinen PIN-koodi). Odota kunnes järjestelmä tekee varauksen (se saattaa kestää jonkin aikaa) ja ilmoittaa sinulle, onnistuiko se.

Jos toimit juuri näin eikä varauksen tekeminen silti onnistunut, vika saattaa olla salasanassa (jos koodi ei sittenkään ole oikein) tai ehkä järjestelmässä esiintyi tilapäinen häiriö.

Koska et ilmoittanut haluamaasi noutopistettä, en vielä tehnyt sinulle varauksia haluamistasi teoksista. Voit kokeilla varauksen tekemistä järjestelmän kautta uudelleen tai esim. kirjastokäynnillä tai soittamalla pääkirjaston tietopalveluun, puh. 03-812 511. Itse järjestelmän kautta tehdyissä varauksissa on se etu, että jos haluat perua sen, voit poistaa varauksen tiedoistasi ilman että siitä peritään varausmaksua, mikäli varaus ei ole vielä ehtinyt saapua kirjastoon. Muulla tavalla tehdyistä varauksista peritään aina varausmaksu, vaikka varaus myöhemmin peruutettaisiin. Noutamatta jätetyistä varauksista varausmaksu peritään aina.

Varauksen noutoilmoituksen saat valintasi mukaan joko postitse, tekstiviestinä, sähköpostina tai sähköpostina ja tekstiviestinä. Ilmoitus sisältyy varausmaksuun. Noutoilmoituksen saapumistapaa et voi vaihtaa itse vaan siitä sinun pitää ilmoittaa kirjastoon, missä tieto tallennetaan rekisteriin. Sinulla on tällä hetkellä valittuna sähköpostitse tuleva saapumisilmoitus. Jos haluat vaihtaa sen, ilmoita asiasta kirjastoon esim. varauksia tehdessäsi.