Päässäni on pyörinyt vähän väliä jo monen vuoden ajan kaksi satua tai tarinaa joita kuuntelin äänisatuna lapsena. Siitä on siis luullakseni ainakin 25 vuotta…

Kysytty

Hei.

Päässäni on pyörinyt vähän väliä jo monen vuoden ajan kaksi satua tai tarinaa joita kuuntelin äänisatuna lapsena. Siitä on siis luullakseni ainakin 25 vuotta aikaa. Muistan tarinat vain osittain enkä millään löydä tarinoita netistä, vaikka olen koittanut etsiä niitä.

Se mitä muistan ensimmäisestä tarinasta:
Outo hämärän oloinen mies tarjoaa kauppiaalle myytäväksi erilaisia jauheita, jotka lisäävät käyttäjän kykyä. Jauheita ovat muistaakseni ainakin "lisää viisautta", "lisää älykkyyttä", "lisää nopeutta", muitakin jauheita taisi olla. Kauppias alkaa myymään näitä ja ihmiset ostavat niitä innoissaan, jopa niin innoissaan, että hämärän oloinen mies ei pysty tuomaan niitä tarpeeksi ja lopulta niistä alkaa olla pulaa. Myydessään jauheita kauppias ottaa salaa "lisää viisautta" tuovaa jauhetta itse ja lopulta kauppias on niin viisas, että ymmärtää hämärän oloisen miehen olevan jokin paholainen. Muistan kun nämä kaksi hahmoa kinastelevat siitä, että onko viisaus ja älykkyys sama asia, hämärän oloisen miehen mielestä niillä ei ole eroa.
Muistaakseni lopussa paholaiseksi palastunut hämärän oloinen mies, joko katoaa savuna ilmaan, tai tipahtaa maan sisään.
Muuta en muista tästä tarinasta.

Se mitä muistan toisesta tarinasta:
Siinä seurataan nuorta poikaa, jonka äiti on kylän/kaupungin parantaja. Kaikki menee hyvin, kunnes pojan äiti ei onnistu parantamaan erästä potilasta tai asiaa ja sitten häntä aletaan syyttämään noituudesta ja ihmiset alkavat uskomaan hänen itse aiheuttaneen nämä ongelmat, joita sitten on parantanut.
Äiti lähettää poikansa sukulaismiehen luokse turvaan, koska pelkää jotain tapahtuvan hänelle. Tämä sukulaismies on myös parantaja, mutta asuu yksikseen syrjässä ja koittaa vältellä taitojensa esittelemistä, koska tietää siitä tulevan vain harmia. Silloin tällöin hänen luokseen kuitenkin tulee joku, jonka hän parantaa. Kun poika on ollut sukulaismiehensä luona jonkun aikaa, myös tämä sukulaismies epäonnistuu parantamaan potilas, joka tuodaan hänen luokseen. Tällä potilaalla on verenmyrkytys ja sukulaismies selittää potilaan saattajille, että verenmyrkytys on edennyt jo sydämmeen asti eikä hän voi tehdä asialle enää mitään. Tämän jälkeen sukulaismies neuvoo poikaa piiloutumaan, koska tietää että häntä tullaan syyttämään potilaan kuolemasta. Poika seuraa piilostaan kun tämä sukulaismies viedään pois.
Muuta en muista tästä tarinasta.

Nyt kysyisinkin olisiko teillä mitään tietoa näistä tarinoista.
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti näitä satuja ei ole vielä löytynyt. Olen välittänyt kysymyksen valtakunnalliselle tiedonhakulistalle, jos joku tunnistaisi sadut, tai kenties joku palvelun lukija. Lisätiedot esimerkiksi siitä, olivatko sadut kasetilla vai CD:llä, yksittäisinä satuina vai osana kokoelmaa, tai siitä esiintyikö kertomuksissa selvästi ei-suomalaisia nimiä, voivat auttaa satujen löytymisessä.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei, kysyjä tässä. Vastaan tämän kautta näihin auki jääneisiin kysymyksiin.
Tarinat olivat c-kaseteille nauhoitettuja, eikä niiden mukana ollut kirjaa.
Kasettien lukumäärää per tarina en valitettavasti muista.
Tarinat olivat täysin erillisiä tarinoita, ei tietääkseni osana mitään kokoelmaa.
En valitettavasti muista minkäänlaisia nimiä kyseisissä tarinoissa esiintyi.