Päässä pyörii sävel, mutta sanoista ei löydy tarkkuutta. Eikä kappaleelle löydy nimeä, eikä esittäjääkään. Ääni voisi olla M. A. Nummisen tai vastaavan…

Kysytty

Hei, päässä pyörii sävel, mutta sanoista ei löydy tarkkuutta. Eikä kappaleelle löydy nimeä, eikä esittäjääkään. Ääni voisi olla M. A. Nummisen tai vastaavan. Kappale voisi olla tehty tai levytetty joskus 70-luvulla.

Lapsille tarkoitetulta laululta tuntuu, ja siinä lauletaan että: "on gra on gra on gramofon" (tai joku muu asia) mutta sanasta on aina ensin pari alkukirjainta ja sitten se sana. Yhdessä säkeistössä olisi "kun neulan laittaa sisälle, se soittaa meidän isälle". Ja ihan kuin laulu jatkuisi "niin ihmevekotin (tai sana joka päättyy -t/k/r/non), tuo gramofoni on".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Jára Benešin ja Karel Hašlerin kappale Gramofooni ja muita ihmeitä (Ich hab' zu Haus ein Grammophon). Kansallisdiskografiassa sanoittajiksi mainitaan M. A. Numminen ja Palle.

Laulun voi kuulla M. A. Nummisen esittämänä esimerkiksi CD-levyiltä Klassikot: ne parhaat (1990), Love Records : kaikki singlet. 1 (2016), Kiusankappaleita. 1 : Singlet, ep:t ja erillisäänitteet 1966-73 (2000).

https://kansalliskirjasto.finna.fi/

1 ääntä

Kommentit

Pieni korjaus: Nummisen kokoelma "Klassikot: ne parhaat" on julkaistu LP-levynä (ja C-kasettina), mutta ei CD:nä.

Kiitos tarkkasilmäiselle lukijalle korjauksesta. Juuri näin on. Love Records : kaikki singlet. 1 (2016) ja Kiusankappaleita. 1 : Singlet, ep:t ja erillisäänitteet 1966-73 (2000) ovat ainoat CD:t, joilla ko. kappale on kuultavissa.