Pääkaupunkiseudulla ihmetellään Juhani Ahon kirjoissaan toistuvasti käyttämää sanontaa "uutten uhkain", joka ilmeisesti tarkoittaa "tahallaan, varta vasten,…

Kysytty

Pääkaupunkiseudulla ihmetellään Juhani Ahon kirjoissaan toistuvasti käyttämää sanontaa "uutten uhkain", joka ilmeisesti tarkoittaa "tahallaan, varta vasten, asiasta alkaen...". Nykysuomen sanakirjassa on runsaasti esimerkkejä Ahon teksteistä, mutta tätä ei löydy uusi- eikä uhka-sanan kohdalta. Onko kyseessä jokin pohjoissavolainen murre, ja mitä savon tuntijat voisivat kertoa ilmauksesta?
Muodoltaan molemmat sanat näyttävät monikon genetiiveiltä, kuten susi : sutten ja koira : koirain.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Höystikkäät: makupaloja Savon latvoelta (2005) kerrotaan, että murteellinen sanonta "uute uhaten" tarkoittaa 'tieten tahtoen, esim. jtk. kieltoa uhmaten'. Unto Eskelisen Kieljkiärylöetä-kirjassa (1985) sanonta on puolestaan muodossa "uutten uhkaen" ja sen merkitys 'asiakseen, varta vasten, juuri sen takia'. Suomen kielen etymologinen sanakirja V (1975) puolestaan mainitsee, että sanasta ”uhka” etymologisesti lähtöisin oleva sanonta ”uuten uhaten” on savolaismurteinen adverbi, jonka merkitys on ’varta vasten, ehdoin tahdoin’.