Pääkaupunki seudulle yritetään saada piikitystila narkomaaneilla. Onko jotakin lähdettä josta selviäisi kuinka monta narkomaania on majoitettu sosiaalisen…

Kysytty

Pääkaupunki seudulle yritetään saada piikitystila narkomaaneilla.
Onko jotakin lähdettä josta selviäisi kuinka monta narkomaania on majoitettu sosiaalisen asuttamisen toimesta jotta heidän ei tarvitsisi piikittää kadulla?

Vastaus

Vastattu

Pyytämääsi tilastoa en löytänyt.

Sen sijaan löysin ARAn eli asumisen ja kehittämisen keskuksen selvityksen asunnottomuudesta 2019. https://www.ara.fi/fi-FI/Tietopankki/Tilastot_ja_selvitykset/Asunnottomuus/Asunnottomat_2018(49593)

"Suomalaisten huumeiden kokeilu ja käyttö ovat yleistyneet 1990-luvulta lähtien (kuvio 2). Vuosituhannen vaihteen hieman tasaisemman jakson jälkeen kokeilut ja käyttö ovat edelleen yleistyneet. Näin on tapahtunut myös edellisen mittauskerran jälkeen vuosien 2014 ja 2018 välillä."

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137660/Suomalaisten_huumeiden_k%C3%A4ytt%C3%B6_ja_huumeasenteet_2018_tilastoraportti.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Piikitystilaa varmaan suunnitellaan, jotta saataisiin käytetyt ruiskut pois sieltä, jossa ne voivat vahingoittaa pahaa avistamattomia ihmisiä ja eläimiä.

Piikittäjät kun eivät aina jaksa suunnistaa kotiinsa asti houkutuksen iskiessä. Myös likaisten neulojen käyttöä ja siitä seuraavia hoitokuluja saadaan piikitystilassa vähäisemmiksi. Hoitoon ohjaus on valvotussa tilassa tehokkaampaa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8b13bdcb-5963-4c89-9990-35571c84248f