Päähine päässä sisätiloissa tuntuu jakavan nykyään mielipiteet kahtia. Ennen oli päivänselvää, että päähine päässä ei oltu sisällä tai ruokapöydässä. Mistä…

Kysytty

Päähine päässä sisätiloissa tuntuu jakavan nykyään mielipiteet kahtia. Ennen oli päivänselvää, että päähine päässä ei oltu sisällä tai ruokapöydässä. Mistä tämä etikettisääntö on peräisin? Onko tähän sääntöön tullut joku muutos, niin että nykyään hattu on perusteltua pitää päässä sisätiloissa?

Vastaus

Vastattu

Päähineiden käyttö on kulttuuri- ja tapahistoriaa. Eri aikakausina, eri konteksteissa ja eri yhteiskuntaluokissa hatut ja päähineet ovat merkinneet eri asioita.

Päähineen käyttöä on perusteltu paitsi tyylikeinona (esim. asustehatut, pukeutumisetiketti) myös suojakeinona (mm. talvipakkanen, peltotyöt) ja uskonnollisilla syillä (mm. hijab, kipa). Suomessa hatun riisuminen on historiallisesti ollut ennen kaikkea kunnioituksen ele: miehet riisuvat hattunsa astuessaan kirkkoon, taloon tai ruokapöytään. Naisilla päähinekäytäntö on ollut erilainen, ja esimerkiksi koristehattuja on suvaittu kirkossakin.

Nykyään, kun Euroopassa ei ole enää olemassa niin selviä ”miesten” ja ”naisten” pukeutumis- ja käyttäymisetikettejä, myös päähineen riisumista koskevat käytännöt ovat menettäneet merkitystään. Edelleen pidetään hyvää tapana riisua hattu tai pipo esimerkiksi kirkossa, ravintolassa, Maamme-laulun soidessa tai muissa muodollisemmissa tilanteissa. Toisaalta, nykyään erilaiset päähineet ovat tärkeä osa pukeutumiskulttuuria ja niihin on totuttu, eikä hattu välttämättä symboloi käyttäjänsä eikä seurassa olevien mielestä epäkunnioitusta tai huonoja tapoja. Näin ollen vaikkapa pipon käyttäminen sisällä on joissain kouluissa arkipäivää, toisissa taas kielletty.