Ovatko Volter Kilpi ja Eeva Kilpi mitään kautta sukua toisilleen?

Kysytty

Ovatko Volter Kilpi ja Eeva Kilpi mitään kautta sukua toisilleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva Kilpi on omaa sukua Salo. Hän oli avioliitossa vuosina 1949 - 1966 Mikko Kilven kanssa.
Lähde: Kuka kukin on (Otava, 2004)

Sukunimestä Kilpi kerrotaan Suomen kansallisbiografiassa (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2005) seuraavaa:

"Sukunimi Kilpi ei ole suojattu, mistä syystä eri puolilla maata on lukuisia tämännimisiä sukuja. Kustavista lähtöisin olevan Kilpi-suvun nimen otti ensimmäisenä käyttöönsä tuleva kirjailija (->) Volter Kilpi Turun klassillisen lyseon alaluokilla 1886. Hänen isänsä oli merikapteeni David Ericsson (1843 - 1919). Ericsson oli vakiintunut sukunimeksi edellisen luotsi- ja kapteenisukupolven aikana. Suvussa oli useita Erik Ericsson (Eriksson) -nimisiä talollisia"

Volter Kilven suvusta kerrotaan enemmän Päiviö Tommilan artikkelissa Volter Kilven suku teoksessa Viime vuonna Kustavissa: kesän 1999 Volter Kilpi -juhlan satoa (Volter Kilven seura, 2000).

En löytynyt tietoa, jonka mukaan Volter Kilpi ja Eeva Kilpi olisivat sukua toisilleen.