Ovatko vanhat muoviastiat turvallisia elintarvikekäytössä? Voiko esim. läpinäkyvissä Sarvis purnukoissa säilyttää kuivatarvikkeita, vai voiko niistä irrota…

Kysytty

Ovatko vanhat muoviastiat turvallisia elintarvikekäytössä? Voiko esim. läpinäkyvissä Sarvis purnukoissa säilyttää kuivatarvikkeita, vai voiko niistä irrota jotain haitallista?

Vastaus

Vastattu

Nopealla haulla kirjallisuutta muovin terveysvaikutuksista löytyi niukasti, ja se koski lähinnä muoviteollisuudessa tapahtuvaa altistusta. Toukokuussa ilmestyy teos "Hyvä, paha muovi - Vähennä viisaasti", jossa aihetta luultavasti myös sivutaan.

Ylen sivuilta hauilla "muovi, terveys" tai "vanhat muoviastiat" löytyy hyödyllinen artikkeli noin vuoden takaa, jossa aihetta käsitellään paljon. Sen alaotsikossa muun muassa sanotaan, että "Vanhat muoviastiat ja muovilelut kannattaa poistaa käytöstä, asiantuntijat neuvovat." Artikkelissa on myös linkkejä muihin vastaaviin artikkeleihin.
Ks. https://yle.fi/uutiset/3-10114508

Muoviteollisuus ry:n sivuilla Muovitieto-osiossa on kysymyksiä ja vastauksia muovista, johon voi jättää omankin kysymyksen.
Ks. http://www.plastics.fi/fin/muovitieto/kysy_muovista