Ovatko tiedemiehet koskaan ajatelleet, voiko tuuli kimmota rakennuksista? Onko se mahdollista?

Kysytty

Ovatko tiedemiehet koskaan ajatelleet, voiko tuuli kimmota rakennuksista? Onko se mahdollista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuulen käyttäytymistä on tutkittu hyvinkin paljon tieteteen alalla,
jota kutsutaan aerodynamiikaksi
(http://fi.wikipedia.org/wiki/Aerodynamiikka). Tuulen vaikutus
varsinkin suurien rakennusten tapauksessa on hyvin merkittävä, ja se
on otettava huomioon jo rakennusta suunniteltaessa, sillä tuuli saa
korkean pilvenpiirtäjän heilumaan ja voi jopa rikkoa rakennuksen.

Kun tuuli osuu rakennukseen, ilman molekyylit törmäävät rakennuksen
pintaan. Kuten mikä tahansa kappale, molekyyli kyllä voi kimmota
pinnasta, mutta ei kovin kauas, sillä sen takana on tulossa monta
muuta ilmamolekyyliä, jotka työntävät edellään olevia eteenpäin. Tämä
paine saa edellä olevat molekyylit liikkumaan rakennuksen ympäri,
kunnes ne pääsevät taas jatkamaan suoraan.

Tätä ilmiötä voi kokeilla veden avulla vaikka laittamalla käden
virtaavaan veteen, ilma ja vesi nimittäin käyttäytyvät hyvin samalla
tavalla. Tällöin käsi on kiinteä esine, kuten rakennus, ja virtaava
vesi kuin tuuli, joka osuu rakennukseen. Veden virtauksen osuminen
esineeseen saa aikaan virtauksen suunnan muutoksia, pyörteitä, jota
kutsutaan turbulenssiksi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbulenssi).
Rakennus aiheuttaa tuuleen samanlaista pyörteilyä ja suunnan muutosta,
eli tuuli tavallaan kimpoaa rakennuksesta.

Esimerkki siitä, miltä rakennukseen osuva tuuli näyttää:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012020915182111_ul.shtml
Kuvassa mereltä tuleva tuuli osuu rannalla oleviin rakennuksiin, ja
tuulen mukana oleva kosteus muuttuu sumuksi jäähtyessään.