Ovatko Savitaipaleen Lavikat samaa sukua?

Kysytty

ovatko Savitaipaleen Lavikat samaa sukua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet -kirjan (Otava, 2000)mukaan Lavikka-sukunimeä tavataan Savitaipaleella ja Taipalsaarella. Koska sukunimeä tavataan näin rajatulla alueella, voisi olettaa Lavikoiden olevan samaa sukua, mutta kuitenkin vain olettaa. Lisäksi Heikki Särkkä kirjoittaa Suomen sukutukimusseuran aikakauskirjassa (Genos 1999, numero 4, s. 226), että Mikko ja Pekka Mikonpoika Lavikka myivät v. 1800 Aatami ja Mikko Simonpoika Illukalle puolet kruununtilasta numero 7 Savitaipaleen Lyytikkälän kylässä. Savitaipaleen kirkkoherran vuoden 1876 sukuselvityksen mukaan Lyytikkälä 7:n asukkaaana oli ollut Juhana Mikonpoika Lavikka (Mikko Simonpoika Illukan poika). Särkkä jatkaa, että näyttää ilmeiseltä, että Mikko Illukan jälkeläiset ovat alkaneet käyttää sukunimeä Lavikka.

Näin ollen Lavikka sukunimi olisi lähtöisin ainakin kahdesta suvusta Savitaipaleella (Mikko ja Pekka Mikonpoika Lavikan suvusta sekä Mikko Illukan suvusta).