Ovatko käräjäoikeuden tuomarit valtion vai kaupungin palkkalistoilla?

Kysytty

Ovatko käräjäoikeuden tuomarit valtion vai kaupungin palkkalistoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käräjäoikeuden tuomarit ovat osa oikeusministeriön alaista valtionhallintoa ja siten valtion palkkalistoilla. Käräjäoikeudet on jaettu alueellisesti siten, että puhutaan mm. Helsingin käräjäoikeudesta. Virastolla ei kuitenkaan ole yhteyttä Helsingin kaupungin organisaatioon vaan ilmaisu on tekninen. Lautamiehet valitsee kuitenkin kunnanvaltuusto.

Heikki Poroila