Outo kysymys, johon tiedän löytyvän vastauksen netistä, mutta en itse millään löydä. Kysymys kuuluu; kuinka painava on Vaasan tuulivoimalan nuppi (siis…

Kysytty

Hei,
Outo kysymys, johon tiedän löytyvän vastauksen netistä, mutta en itse millään löydä. Kysymys kuuluu; kuinka painava on Vaasan tuulivoimalan nuppi (siis generaattori ja vaihdelaatikko siipien välissä). Kyse on tällä hetkellä Suomen suurin tuulivoimala.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaasassa sijaitseva Sundomin tuulivoimala on Suomen suurin.
Tuulivoimalassa on kolme 57 metrin pituista lapaa. Aerodynaamisesti muotoiltu lapa on valmistettu monesta osasta, ja vaikka materiaalina on käytetty lasikuituepoksia, yksi lapa painaa huikeat 16 tonnia.
Konehuone – naselli – painaa 250 tonnia, ja se kokoonpantiin Loviisassa suoraan kuljetusalustan päälle. Naselli tuotiin Vaasaan tammikuussa.

Lähde: VAASAN SÄHKÖ -KONSERNIN ASIAKASLEHTI
Numero: 1/2012 (n e t t e 1 / 2 0 1 2, s. 9) http://www.vaasansahko.fi/documents/key20121015090505/dokumentit/Nette_…