Otavan Delfiinikirjat - milloin niiden julkaisu alkoi ja milloin päättyi ? Kuinka paljon eri Delfiinikirjoja suunnilleen julkaistiin ?

Kysytty

Otavan Delfiinikirjat - milloin niiden julkaisu alkoi ja milloin päättyi ? Kuinka paljon eri Delfiinikirjoja suunnilleen julkaistiin ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomat kertoi kulttuurisivuillaan 5.8.1967: "Alkusyksystä 1967 Otava aloittaa uuden korkealuokkaisen taskukirjan Delfiinikirjojen julkaisemisen. Sarjan alkaessa tulee samanaikaisesti kauppoihin kahdeksan Delfiinikirjaa, joista osa on vanhoja, arvostettujen kirjojen taskukirjalaitoksia, osa ennestään suomeksi julkaisemattomia, mutta kauan odotettuja teoksia." Ensimmäisten joukossa mainittiin olevan mm. Veijo Meren Manillaköysi, Ezra Poundin Lukemisen aakkoset ja Markku Rautosen Itä on punainen.

Otavalta saamiemme tietojen perusteella Delfiinikirjoja julkaistiin noin 185 eri nimekettä. Julkaisutahti hiipui 1980-luvulla, eikä 1990-luvulla uusia nimekkeitä sarjassa enää julkaistu. Vuoden 1988 kirja, August Strindbergin Neiti Julie saattaisi olla ihan viimeisiä.

Otava oli julkaissut jo 1940-1950 -luvuilla kymmenkunta nimekettä Delfiini-kirjasto -logolla. Nämä eivät kuulu 1960-luvulla alkaneeseen sarjaan. Kirjojen delfiinilogo on myös erilainen, kuin myöhemmän laajan sarjan modernimmin hahmoteltu delfiini.