1700-luvun lopun - 1830-luvun päiväkirjat, miten ennen elettiin?

Kysytty

Osuin sattumalta netissä Turun yliopiston Suomen historian oppiaineen blogiin ja innostuin luettuani "Joulun viettoa Wintereillä", jossa kerrotaan 200 vuoden takaisesta joulusta. Teksti pohjautuu turkulaisen hovioikeuden virkamiehen Johan Petter Winterin päiväkirjoihin 1800-luvun alkupuoliskolta. Olisiko nämä päiväkirjat mahdollisesti joskus julkaistu kirjana?
Voitko suositella joitain vastaavan tyylisiä kirjoja: kiinnostaisi siis 1700-luvun lopun - 1830-luvun päiväkirjat, joista saisi "ensi käden" tietoja miten ennen elettiin (voi olla muitakin kuin suomalaisia kirjoittajia).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Johan Petter Winterin päiväkirjoja ei ole julkaistu kirjana, mutta Suomen sana : kansalliskirjallisuutemme valiolukemisto -teossarjan osaan numero 23 (WSOY, 1966) sisältyy hänen tekstinsä Turkulaista seuraelämää. Teosta on hyvin saatavissa yleisistä kirjastoista, joten mikäli se ei kuulu oman kirjastosi kokoelmaan, voit tehdä siitä kirjastossa kaukolainapyynnön. Johan Petter Winterin yksityisarkistoa säilytetään Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmassa (https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/helka.921443).

Tässä muita päiväkirjoja, muistelmia ja kuvauksia 1700-luvun lopulta ja 1800-luvun alkupuolelta:

Aiwan kowa tapaus : kirkonvartija Tuomas Tallgrén ja hänen aikakirjansa vuosilta 1795-1837 (Wesilahti-seura, 1996)

Boswell, James: Lontoon-päiväkirja 1762-1763 (Tammi, 1952)

Hiljaista vimmaa : suomalaisten naisten päiväkirjatekstejä 1790-luvulta 1990-luvulle (Kirjayhtymä, 1993)

Häyhä, Johannes: Kuvaelmia itäsuomalaisten vanhoista tavoista. Vuodenajat : joulun vietto, talvitoimet, kesäaskareet (SKS, 1982)

Karheita kertomuksia : itseoppineiden omaelämäkertoja 1800-luvun Suomesta (SKS, 2002)

Topelius, Zacharias: Helsinki Zachris Topeliuksen silmin : kertomuksia 1830- ja 1840-lukujen Helsingin elämästä (Helsinki-seura, 2006)

Työtä ja rakkautta : kansanmiesten päiväkirjoja 1834-1937 (SKS, 2009)

Wacklin, Sara: Sata muistelmaa Pohjanmaalta (Oulun historiaseura, 1989)

Valtakunnan vaihdos 1809 : ajan tuntoja Alopaeuksen pappissuvun papereissa (SKS, 2009)

Matkakertomuksia ja sotaretkiä:

Brakel, Carl Adolf: Muistiinmerkittyä kahdesta sodasta : vuosien 1789-1790 sekä 1808-1809 sotaretket Suomessa (Kirja-Vana, 1994)

Crusell, Bernhard Henrik: Keski-Euroopan matkapäiväkirjat 1803-1822 (SKS, 2010)

Ehrström, Erik Gustaf: Hämeen sydänmailla : matkapäiväkirja 1811  (SKS, 2007)

Léouzon Le Duc, Louis-Antoine: Pariisista Pohjantähden alle : muistelmia Suomesta 1800-luvun alkupuoliskolta (SKS, 2001)

Wallenberg, Jacob: Kaukana valtamerellä : Finland-laivan purjehdus Kiinaan 1769-70 (Faros, 2004)

Myös seuraavista teoksista saattaisi löytyä kiinnostavaa tietoa:

Kynällä kyntäjät : kansan kirjallistuminen 1800-luvun Suomessa (SKS, 2013): kansanelämän kuvausta ja ruohonjuuritason historiaa itseoppineiden kansanihmisten kirjoittamana

Omassa huoneessa : yksityiselämän historiaa renessanssista valistukseen (Nemo, 2001): eurooppalaista tapakulttuuria, perhe-elämää ja sosiaalihistoriaa 1500-luvulta 1700-luvulle