Ostin uuden upean termospullon, luin hoito-ohjeet (mielestäni) ja ennen ensikäyttöä puhdistin pullon - upotin tiskiveteen ja tiskasin niin kuin minkä tahansa…

Kysytty

Hei. Ostin uuden upean termospullon, luin hoito-ohjeet (mielestäni) ja ennen ensikäyttöä puhdistin pullon - upotin tiskiveteen ja tiskasin niin kuin minkä tahansa astian. Vasta jälkeenpäin luin ohjeista, että ei saa upottaa veteen. Mitä pullolle aiheutui tästä tempustani? Pilasinko sen nyt jotenkin? En ole koskaan tiennyt, ettei termospulloa saisi upottaa veteen. Miksei saa? Pullo myös kehotetaan kuivamaan pesun jälkeen. Sisältä? Yksinkertaiseksi luulemani arkiesine muuttui yhtäkkiä suureksi mysteeriksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytämämme termospullojen puhdistusohjeet koskevat vanhemman, jo kahvista pinttyneen termoksen pesemistä. Näissä ohjeissa termospullo neuvotaan tehostetun puhdistuksen jälkeen huuhtelemaan normaalisti. Kuivaamaan ei neuvottu. Mainintaa veteen upottamisen vahingollisuudesta ei löytynyt. Alla linkit Marttojen ja siivous.info-sivujen ohjeisiin:

Isoäidin siivousvinkit | Martat

Termospullo puhdistus | Miten termoskannun saa puhtaaksi (siivous.info)

Olisiko kyseessä jokin erityistermos?

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos termos upotetaan veteen, sen kuoren ja sisäosan väliin voi mennä vettä. Se taas voi aiheuttaa epämiellyttävää hajua, ehkä pullon metalliosien ruostumistakin, elleivät ole ruostumatonta terästä. Ja jos termosta pidetään vaikka hiihtoretkellä pakkasessa, vesi voi jäätyä ja laajentua sinne väliin, mikä voi aiheuttaa koko pullon särkymisen. Vesi osien välissä voi myös vaikuttaa pullon toimintaan, säilyykö kylmänä tai lämpimänä kuten on tarkoitus. Samoin jos pulloa ravistetaan, hölskyvä jäinen vesi siellä, minne se ei kuulu, voi aiheuttaa lasiosan särkymisen.
Normaalin pesun jälkeen pullo kuivataan astiapyyhkeellä ulkoapäin, samoin sen kuppi. Sisus kuivuu mukavasti vaikka siten, että pullo asetetaan ylösalaisin kuivauskaappiin, vaikkapa hiukan vinossa, ettei putoa ja mene rikki.
Pulloa, jossa on lasinen sisus, ei pidä sorkkia pulloharjalla, vaan pestä muilla keinoin. Siksi pullo, jossa on säilytetty maitoa sisältäviä tai muuten sisäpintaa rasvoittavia aineita, kannattaa huuhtoa kylmällä vedellä heti kun se on tyhjentynyt ts. heti kun ollaan palattu retkeltä tai päästy vesijohdon ääreen. Itse en ole koskaan käyttänyt pumppupulloja, koska en halua hankkia meille turhan vaikeasti hoidettavaa tavaraa. En myöskään laittaisi termokseen konetiskiainetta tai muita myrkyllisiä pesuaineita. Sooda ja etikka auttavat asiaa. Ruokatermoksista, joissa on muovinen sisäosa, voi olla mahdotonta saada pois voimakkaan hajuisen ruoan tuoksua, joten siihen kannattaa asennoitua jo etukäteen - vaikkapa hankkia kaksi ruokatermosta eri tarkoituksiin.
Pestyä pulloa kannattaa säilyttää kuivana ilman korkkia ylösalaisin pystyssä tai kyljellään kaapissa, jos tilat antavat myöten, jos eivät, niin pystyssä oikein päin kuivana, aina korkki tai kansi raollaan taikka irrotettuna.
Jos on kyseessä todella vanha termos, jossa on korkkinen korkki, korkki pestään ilman myrkkyjä ja liottamatta, ja säilytetään irrallaan kuivana kuivassa paikassa.

PS vielä edelliseen: jos termoksen kuoren ja sisäosan väliin pääsee vettä, se saattaa valua sieltä kassiin, reppuun tms ja tahria paikat. Sellaisesta pullosta, jonka pohjan voi kiertää irti, voi ehkä veden saada pois, mutta pullon eri osien irrottaminen ei ole suositeltavaa. Lasiset sisäosat ovat herkkiä särkymään, ja vaikka ihmisellä on taipumus pitää itseään vankkakätisenä, niin kolaus saattaa tulla juuri silloin kuin sitä vähiten toivoisi.
Uppopesun kieltämiseen voi toki olla vielä muitakin syitä, joita en tiedä, mutta tuo epistola sisälsi ne tavallisimmat ajatukset.

PPS vieläkin - voi olla myös termoksia, joissa lasiosa on tehtaalla valettu siten, että se on yhteydessä pullon kuoren sisäpohjaan, eli tavallaan vähän kuin matala tiimalasi, joka olisi keskeltä kiinni. En ole koskaan muuten irrottanut termoksen pohjaa, mutta siipan termos putosi mereen, ja hän aukaisi sen. Silloin oli lasiosan ulkopuolen pohjan ja itse pohjaosan välinen ohut "lasipylväs" eli ikäänkuin tiimalasin keskiosa katkennut. Emme tiedä, kuuluuko moinen lasivalun tapa normaaliin valmistusprosessiin, vai oliko se sattuma. Emme uskaltaneet käyttää enää termosta, koska emme pystyneet näkemään, oliko lasinen sisäosa jotenkin vahingoittunut.