Ostin puolikkaan viljapossua, joka oli maultaan ihan hyvää, mutta lihan koostumus oli kova. Vaikka kuinka hadutin ja paistoin, oli liha kovempaa kuin…

Kysytty

Ostin puolikkaan viljapossua, joka oli maultaan ihan hyvää, mutta lihan koostumus oli kova. Vaikka kuinka hadutin ja paistoin, oli liha kovempaa kuin tavallisen porsaan liha. Mistähän tämä mahtaa johtua? Hieman olen pettynyt tekemääni kauppaan, enkä oikein kehtaisi kasvattajallekaan valittaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Syynä lihan kovuuteen tai tiiviyteen lienee possujen vähärasvainen ravinto ja runsas liikunta. Viljapossun ruokinta pohjautuu nimensä mukaan viljalle; ohralle, kauralla ja vehnällä. Käytettävissä olevissa lähteissä kerrottin, että teollisuuden oheistuotteita kuten mäskiä tai heraa ei viljapossuille tarjota eikä myöskään valmiita teollisia rehuseoksia.

Viljapossuilla on yleisesti myös tavallista väljemmät tilat, jotta ne pääsevät liikkumaan. Kesällä harrastetaan myös ulkotarhauksesta. Eräässä Helsingin Sanomien artikkelissa viljapossua verrattiin rasvapitoisuuden osalta villisikaan.

Lähteitä:
Helsingin Sanomien sähköinen arkisto
http://www.monipaja.net/sikala.htm
http://users.kymp.net/bmt-iitti/Sivut/Benjamin%20Sikala.html