Ostavatko kirjastot myös omakustanteita vai vain kustannusyritysten kirjoja? Tutkiiko kukaan edes omakustanteita?

Kysytty

Ostavatko kirjastot myös omakustanteita vai vain kustannusyritysten kirjoja? Tutkiiko kukaan edes omakustanteita?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot hankkivat jossain määrin myös omakustanteita. Esim. Espoon kirjastolle toimittajamme tarjoaa säännöllisesti omakustannelistan. Kaikkia ei tietenkään voida hankkia, mutta hankimme erityisesti espoolaisten tekijöiden teoksia. Tietysti myös jos kirjailijalta on jo aiemmin ilmestynyt jotain, joka on ollut suosittua lainaajien keskuudessa, hankitaan häneltä lisää teoksia.

Kaikki Suomessa ilmestynyt kirjallisuus tulisi myös luovuttaa vapaakappaleina Kansalliskirjastolle.

2 ääntä

Kommentit

Mitä toimittajia kirjastot käyttävät? Onko toimittajien/välittäjien käyttäminen ainoa keino saada omakustanteita/pienkustanteita kirjastoihin? Tarkkuutta vastaukseen!