Osallistuin Turun hautausmaalla opastettuun kävelyyn tunnettujen turkulaisten haudoille. Silmiini osui iso hautapaasi, jonka vasemmassa yläkulmassa luki Hilja…

Kysytty

Osallistuin Turun hautausmaalla opastettuun kävelyyn tunnettujen turkulaisten haudoille. Silmiini osui iso hautapaasi, jonka vasemmassa yläkulmassa luki Hilja Kilpi os Vanhakartano. Vuosikukuja en muista. Muuten kivi oli tyhjä. Opas ei osannut kertoa kivestä.
Onko kyseessä Volter Kiven Hilja? Miksi hauta on Turussa? Miksi hautakivi on jäänyt muuten tyhjäksi? Ja missä on Volter Kilven hauta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, kyseessä on Volter Kilven vuonna 1927 kuolleen, syntyjään porilaisen, Hilja-vaimon hauta. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä hänet on haudattu Turkuun siksi, että pariskunta asui Turussa. He muuttivat Turkuun Helsingistä vuonna 1919. En tunne sen ajan käytäntöä, mutta todennäköisesti viime kädessä lähin omainen, tässä tapauksessa Volter Kilpi, on saanut päättä mille paikkakunnalle vainaja haudataan.

Kysymykseen miksi hautakivi on jäänyt tyhjäksi, en onnistunut löytämään vastausta. Olisiko kivi vanhuuttaan kulunut?

Volter Kilpi kuoli vuonna 1939 Turussa. Hänet on haudattu synnyinkuntansa Kustavin hautausmaalle.

Lähteet:

http://www.kansallisbiografia.fi (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran biografiakeskus, käytettävissä Vaski –kirjastoissa tai Nelliportaalin kautta kirjastokortin numerolla ja PIN -tunnusluvulla)

http://www.vkkustavissa.fi (Kustavin kirjallisuusyhdistys ry:n kotisivut)

Kokko Laura (toim.), Volter ja Hilja: ”ovat sanasi niin kuin valoa minulle”: Volter Kilven ja Hilja Vanhakartanon kirjeenvaihtoa, 2013.