Osallistuin 50-luvulla Helsingin Eläintarhan koulussa raitiuskirjoituskilpailuun, todennäköisesti vuonna 1951 tai 1952. Voitin kilpailussa kirjapalkinnon, ja…

Kysytty

Osallistuin 50-luvulla Helsingin Eläintarhan koulussa raitiuskirjoituskilpailuun, todennäköisesti vuonna 1951 tai 1952. Voitin kilpailussa kirjapalkinnon, ja nyt kiinnostaisi nähdä tuolloinen kirjoitukseni. Onkohan kilpailujen kirjoituksia tallennettu/arkistoitu, ja mistä kannattaisi alkaa etsiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitte tekstiä, jolla osallistuitte Raittiuskirjoituskilpailujen kilpailuun joko vuonna 1951 tai 1952. Selvitin asiaa olemalla yhteydessä Raittiuden ystävät -keskusjärjestöön, josta sain lisätietoa noista kirjoituskilpailuista. Raittiuskilpakirjoituksia järjestettiin yhteistyössä paikallisten raittiusyhdistysten ja Suomen opettajain raittiusliiton kanssa.

Käyttäessäni Suomen opettajain raittiusliittoa haussani Kansalliskirjaston hakupalvelussa, sain vastauksesi monia Kansalliskirjaston kokoelmaan kuuluvia valmistekirjasia, joissa on Raittiuskirjoituskilpailussa käytettyä aineistoa. Sain Kansalliskirjastolta apua. Suomen opettajain raittiusliiton arkisto sisältyy Nuorisokasvatusliiton arkistoon, jota säilytetään Kansallisarkistossa. Nyt olen ottanut yhteyttä Kansallisarkistoon ja pyytänyt heiltä apua.

Sain nyt vastauksen kansallisarkistosta. Siellä säilytettävä Nuorisokasvatusliiton arkisto sisältää inventointiluettelon perusteella viisi koteloa raittiuskirjoituskilpailuun liittyvää aineistoa. Vain kahdessa kotelossa on raittiuskilpakirjoituksia. Ne ovat vuodelta 1987 ja ovat ala-aste oppilaiden kirjoittamia. Kirjoituksia on valitettavasti säilynyt vain tuolta vuodelta.

Lisäksi kansallisarkistosta kerrottiin:

Helsingin Sanomien "Torsti tietää" -palstalla olleeseen kysymykseen liittyen Kansallisarkistossa selvitettiin vuonna 2008 raittiuskilpakirjoitelmien kohtaloa laajemminkin ja saimme tietää Nuorisokasvatusliiton aiemmalta toimihenkilöltä, että liiton toiminnan loppuessa vuonna 1993 myös sen toimitilat jouduttiin tyhjentämään. Nuorisokasvatusliiton arkistosta voitiin siirtää Kansallisarkistoon vain keskeinen aineisto. Nuorisokasvatusliitolla oli tuolloin vielä tallella osa vuosikymmenien aikana saapuneista sadoistatuhansista kirjoitelmista, mutta nekin jouduttiin aineiston suuren määrän vuoksi valitettavasti hävittämään. Kansallisarkisto joutui samaan aikaan vastaanottamaan kiireellisesti useiden nuorisojärjestöjen arkistoja eikä kaikkea aineistoa ikävä kyllä ollut mahdollista säilyttää. Edellä olevan tiedon perusteella vaikuttaa valitettavasti siltä, ettei vanhoja raittiuskilpakirjoituksia ole mahdollista löytää enää mistään.

Yhteystieto-kohdassa antamassasi sähköpostiosoitteessa on jotain vikaa ja lähettämääni sähköpostia ei siksi voitu toimittaa perille. Voitte laittaa minulle oikean sähköpostiosoitteen työsähköpostiosoitteeseeni mareetta.haapalainen(at)hel.fi, niin voin lähettää teille sähköpostiin tämän vastauksen.

0 ääntä

Kommentit

Hyvä vastaus. Itsekin olen pohtinut, että onko niitä kilpakirjoituksia arkistoitu jonnekin? Osallistuin v. 1963 ja äsken luin palkintokirjani Kirjoliina.