Osaisitteko te kertoa tämän kirjan nimen ja kirjoittajan? Kirja sijoittuu muistaakseni 2100-luvulle ja siinä alaikäinen tyttö onnistuu pääsemään salaa mukaan…

Kysytty

Hei! Osaisitteko te kertoa tämän kirjan nimen ja kirjoittajan?

Kirja sijoittuu muistaakseni 2100-luvulle ja siinä alaikäinen tyttö onnistuu pääsemään salaa mukaan avaruusretkelle tai jonkilaiselle avaruuteen sijoittuvalle tutkimusmatkalle, vaikka hänen isänsä yrittää estää häntä pääsemästä mukaan. Vaikka ainakin tytön isä ei pidä siitä, että tyttö on onnistuut pääsemään matkalle mukaan, niin tyttö osoittautuu kuitenkin hyödylliseksi, koska hän osaa ratkaista monia pulmia ja arvoituksia, joita matkalla tulee vastaan.

Kirja on muistaakseni ulkomaalaisen kirjailijan suomennettu kirja, jonka olen lukenut joskus 1990-luvulla eli se on ilmestynyt luultavasti 1980-luvulla tai 1990-luvun alussa. Jos muistan oikein, niin tytön nimi alkaa A-kirjaimella ja on ehkä sellainen nimi, jota suomessakin ainakin joskus annetaan tyttöjen nimeksi, vaikka kirja ei olekaan suomalaisen kirjailijan kirja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kyseessä Kirill Bulytševin kirja Alissa avaruudessa (WSOY, 1981)? Tarinan alussa Alissan isä ottaa tyttärensä mukaan tutkimusretkille avaruuteen, vaikka hän onkin käyttäytynyt huonosti.

Lisätietoja ja kirjan kannen näet Risingshadow-sivustolta: https://www.risingshadow.fi/library/book/430-alissa-avaruudessa