Osaisitteko suositella kristillissävytteistä fantasiaa 12-vuotiaalle sujuvasti lukevalle pojalle? Narniat on jo luettu. Jos fantasiaa ei ole, ehkä jännitys-…

Kysytty

Hei! Osaisitteko suositella kristillissävytteistä fantasiaa 12-vuotiaalle sujuvasti lukevalle pojalle? Narniat on jo luettu. Jos fantasiaa ei ole, ehkä jännitys- tai urheiluun liittyvä kirjallisuus sopisi myös.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kristillistä lasten ja nuorten fantasiaa on todella vähän. Kristillisten kustantamoiden ohjelmassa sitä ei näytä olevan juuri lainkaan. Ainoa poikkeus viime vuosilta näyttää olevan Lasten keskuksen julkaisema Shaun Tanin kaiken ikäisille sopiva Etäisten esikaupunkien asioita, jossa on arvoituksellisia fantasiakertomuksia kauniisti kuvitettuina.
Varovasti arvioiden voisi ajatella, että esimerkiksi Tolkienin tuotanto on ainakin jossain määrin kristillistä, hyvän ja pahan taistelustahan siinäkin on kysymys. 12-vuotiaan kannattaa varmaan aloittaa Hobitista, joka on johdanto-osa Sormusten herran maailmaan. Susan Cooperin Pimeä nousee –sarjassa etsitään Graalin maljaa. Kevin Crossley-Hollandin sarja Arthur-kuninkaasta kertoo keskiajan ristiretkistä, mutta voi olla 12-vuotiaalle turhan tuhti paketti.
Jännityskirjoissa on vähän enemmän tarjontaa: Jerry B. Jenkinsin Lento seikkailuun –sarja, Frank Perettin seikkailusarja ja Jerry D. Thomasin Salapoliisi Saku –sarja. Sopivia urheiluaiheisia kirjoja voisivat olla esimerkiksi W. C. Mackin Hattutemppu-kirjasta alkava jääkiekkosarja, Kalle Veirton Sählymestarit-sarja tai Mika Wickströmin Meidän jengin Zlatan, jolle on tullut myös jatko-osa.

1 ääntä

Kommentit

Jos kristinuskon historiallinen kehys kiinnostaa suosittelen lämpimästi Alberta Hawsen Taru vihreästä linnusta -teosta. Kirja on ilmestynyt vuonna 2000. Teoksen tapahtumat sijoittuvat Juudeaan noin 30 jKr. ja ihmisten mielipiteet tulevasta messiaasta jakaantuvat. Teoksessa on siis kuvausta sen ajan ihmisten ajattelua Raamatun kertomuksista.

Kuningas Arthuriin liittyiä teoksia voinee suositella laajemminkin, sillä kristinusko on niissä käytännössä aina vahvasti läsnä. Mikäli sietää taistelukuvauksia, 12-vuotiaalle sopivia lienevät ainakin alan klassikko, Thomas Malory: Pyöreän pöydän ritarit, sekä englantilaisista lähteistä koottu ja suomennettu teos nimeltä Arthur-kuninkaan tarinoita.