Osaisitteko suositella kaunokirjallisuutta, jossa käsitellään juutalaisuutta ja identiteettiä?

Kysytty

Hei, osaisitteko suositella kaunokirjallisuutta, jossa käsitellään juutalaisuutta ja identiteettiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasammossa https://www.kirjasampo.fi/fi esitellään kymmenen romaania ja kuusi novellikokoelmaa, joissa teemana on juutalaisuus. Helmet-kokoelmasta https://haku.helmet.fi/ voi etsiä kaunokirjallisuutta hakusanoilla juutalaisuus ja identiteetti. Tässä joitakin nostoja edellisistä:

Patrick Modiano, Kehäbulevardit
Pariisissa vuonna 1945 syntyneen Modianon tuotantoa leimaa vahvasti perhetausta. Isä oli italianjuutalainen. Kehäbulevardit kuvaa Pariisin kohtalonaikojen yöllistä tunnelmaa, se on tarina arvoituksellisesta isästä, identiteetistä, vainotun ja vainoojan ongelmasta taustana Ranskan miehityksen ja vastarintaliikkeen mustat vuodet. Modiano sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuona 2014.

Nathan Englander, Erikoistapausten ministeriö
Englanderin esikoisromaani sijoittuu Argentiinan sotilasjuntan likaisen sodan kauteen 1970-luvun jälkipuoliskolle. Tarina kertoo Poznanin perheestä, isä Kaddish poistaa juutalaisten hautakivistä niiden ihmisten esivanhemmat, jotka haluavat salata juutalaisen taustansa. Poika Pato on parikymppinen radikaali opiskelija, joka kyseenalaistaa niin vanhempien arvomaailman kuin maansa politiikan. Amerikanjuutalaisen kirjallisuuden parasta perintöä uudistavaa Englanderia on verrattu Singeriin, Rothiin ja Bellow'hun.

Amos Oz, Tarina rakkaudesta ja pimeydestä
Oz kuvaa muistelmateoksessaan Jerusalemiin siirtolaisena tulleiden juutalaisten elämää ja Israelin syntyä. Paitsi omia muistojaan hän kertoo myös sukulaistensa tarinoita. Aikajänne ulottuu siis hyvinkin 1800-luvun puolelle ja vähän kauemmaskin. Kummankin vanhemman vanhemmat asuivat myös Jerusalemissa muutettuaan sinne 1930-luvulla. Siirtolaisuus ja juuristaan irrallaan oleminen ovat keskeisiä aiheita kirjassa.

Katso
https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/juutalaisuus
ja https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Rb2015465__S(*)%20(kaunokir…

Edellisten lähteiden ulkopuolelta vielä muutama:

Jenny Erpenbeck, Päivien loppu
Päivien loppu koostuu viidestä kirjasta, joista kussakin kerrotaan päähenkilön vaihtoehtoinen kirja kirjalta pidempi elämä ja lopulta kuolema. Ensimmäisessä kirjassa päähenkilö ei ehdi täyttää vuottakaan, mutta kirjailija nostaa jo siinä esiin Päivien lopun keskeiset teemat. Sattuman ja valinnan problematiikan rinnalla kulkevat sodat, köyhyys, epätasa-arvo, juutalaisuus ja juutalaisten kohtalo, fasismin nousu, kommunismi ja isättömyys.

Edmund de Waal, Jänis jolla on meripihkanväriset silmät
De Waalin muistelmateos kertoo paitsi netsukeista eli japanilaisista pienoisveistoksista myös hänen juutalaisen sukunsa tarinan. Kirjailija on perinyt isoenoltaan kaikkiaan 264 netsuken kokoelman, ja sen vaiheet limittyvät Ephrussin perheen kohtaloihin 1800- ja 1900-luvun Euroopassa, läpi sotien ja holokaustin. Kirjan luettuaan alkaa ymmärtää, miten antisemitismi on vaikuttanut moderniin juutalaiseen psyykeen. Teos on kirjastossa sijoitettu elämäkertoihin, minkä vuoksi sitä ei kaunokirjallisuutta etsivän kuitenkaan kannata jättää syrjään.