Osaisitteko auttaa: Missä suomalaisessa kirjassa sodasta palaava mies muuttaa rintamalla kuolleen asetoverinsa vaimon luokse ja alkaa elää tämän kuolleen…

Kysytty

Osaisitteko auttaa: Missä suomalaisessa kirjassa sodasta palaava mies muuttaa rintamalla kuolleen asetoverinsa vaimon luokse ja alkaa elää tämän kuolleen toverinsa paikalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Haanpään romaanissa Taivalvaaran näyttelijä (ilmestyi vuonna 1938) "luonnonoikkuna", oudon pitkäpäisenä syntynyt Arvo Lehikoinen vaihtaa elämänsä aikana useaan kertaan nimeä ja roolia. Hän esiintyy mm. Kankaan Ossina, sodassa kadonneena nuorena miehenä. Hän kuulee junassa Ossin tarinan ja "muuttuu" Ossiksi hämäten Ossin vanhempiakin, jotka kovasti haluaisivat, että palannut olisi heidän poikansa.

Tarina ei aivan vastaa kuvaustasi, mutta voisiko se olla etsimäsi?