Osaisikohan kukaan kertoa mikä voisi olla lasten/nuorten kirjan ja kirjailijan nimi, joka oli suuri suosikkini lapsena ja jonka jäljet olen kadottanut. Olen…

Kysytty

Hei!

Osaisikohan kukaan kertoa mikä voisi olla lasten/nuorten kirjan ja kirjailijan nimi, joka oli suuri suosikkini lapsena ja jonka jäljet olen kadottanut. Olen yrittänyt etsiä tätä kirjaa lukemattomia kertoja eri tavoin, mutta en muista tarpeeksi löytääkseni kirjaa netistä.

Asuin lapsuuteni Rovaniemellä ja kirja on aina lainattu Lapin maakuntakirjastosta, sen on täytynyt olla 80-luvun ehkä puolivälissä, olen syntynyt 1977. Kirjaa tuskin on kukaan lainannut pitkään aikaan ja sen voi varmaan muistaa vain vähän vanhempi kirjastonhoitaja?Kirjan on varmasti kirjoittanut naiskirjailija.

En muista onko kirja suomalainen, haluaisin väittää että on, koska tarina istuisi Suomeen, kirjassa vietetään Suomen tapaista kesäistä juhannusta. Tarinan päähenkilö on nuori tyttö, en muista nimeä, mutta hän asuu maaseudulla ja hän saa kirjassa jossakin vaiheessa oman lehmän/vasikan hoitaakseen, en muista lehmänkään nimeä, mutta kirjan nimi saattaisi olla sama kuin lehmän nimi. Lehmän nimi oli joku tyypillinen Mansikki tai Metsätähti tai Tähdikki, tyttö antoi nimen ehkä lehmän korvassa tai otsassa olevan tähti kuvion takia. Muistelen että kirjan kannessakin on tyttö ja lehmä. Lehmä on tytölle hyvin rakas.

Tarina sijoittuu aika vanhaan aikaan jopa silloin kuin luin sitä lapsena se tuntui "äitini lapsuuden ajalta", sanoisinko 1950-luvulle..? Tämä siksi että tyttö saa kirjassa lahjaksi käsittääkseni sen aikaisen nuken, joka on jotenkin herkästi särkyvä (ja se muistaakseni särkyykin), en tiedä mitä materiaalia, posliinia tms.. Perhe ei ole hyvin varakas, päähenkilöllä on vanhempia siskoja ainakin. Jossakin vaiheessa tyttö myös vierailee rikkaampien sukulaisten tai tuttujen tykönä, jossa on hienompia leluja kuin hänellä.

Tämä on nyt tällaista tajunnanvirtaa, tämän verran muistan kirjasta. Olisin erittäin iloinen jos vuosikymmenen etsinnän jälkeen kirjan nimi löytyy!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voi olla Marjatta Kurenniemen Leenan sininen päivä (1975).
Aivan täysin tuntomerkit eivät täsmää, mutta Rillikka-lehmän ja sen
vasikan hoivaaminen ovat juonen kannalta keskeisiä.

Aira Kuurinmaan Leikisti (1978) taitaakin olla tarkoittamasi teos.
Siinä Mervi-tyttö hoitaa Kultasuu-vasikkaa ja juhannustakin vietetään.